Emnebeskrivelse for 2024/25
Fagdidaktikk i samfunnsfag
DID1004
Emnebeskrivelse for 2024/25

Fagdidaktikk i samfunnsfag

DID1004
Samfunnsfagsdidaktikken er innrettet mot at studenten skal utvikle kompetanse i å planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere undervisning innenfor fagområdet.
Samfunnsfagsdidaktikken vektlegger forståelse for sammenhengen mellom overordnet del av læreplanen og fagplanene i samfunnsfag samt øvelse i tilrettelegging for dybdelæring og danning. Fagenes egenart og relevans i opplæringa med spesiell vekt på problemstillinger og utfordringer som er særegne for fagene og fagenes bidrag i tverrfaglige tema, står sentralt. Dette innebærer et fokus på planlegging for faglig innhold, arbeidsmåter og vurderingsarbeid som fremmer elevenes utvikling av samfunnsfaglig kompetanse og medborgerskap, og som kan begrunnes ut fra pedagogisk og didaktisk teori og refleksjoner rundt praksiserfaringer. Arbeid med kontroversielle tema, samiske forhold og kritisk tenkning står sentralt.
Emnet er forbeholdt studenter som har fått opptak til Praktisk-pedagogisk utdanning for allmenne fag med didaktisk retning Samfunnsfag.
Emnet er forbeholdt studenter som har fått opptak til Praktisk-pedagogisk utdanning for allmenne fag med didaktisk retning Samfunnsfag.

Etter endt studium skal kandidaten ha tilegnet seg følgende kunnskaper, ferdigheter og kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har bred kunnskap om danning og utdanning i et samfunn basert på demokrati, bærekraftig utvikling, mangfold, likestilling og likeverd.
  • har forståelse for betydningen av en lokal og elevorientert forankring av undervisning og kunnskaper om samiske forhold.
  • har inngående kunnskap om samfunnsfagenes plass, begrunnelse og progresjon i skolen, herunder forholdet mellom overordnet del og fagplanene i LK20
  • inngående innsikt i ulike undervisnings-, arbeids- og vurderingsformer og hvordan samfunnsfagene kan tilrettelegges for å fremme dybdelæring, kritisk tenkning og demokratisk medborgerskap i møte med samfunnsutfordringer.

Ferdigheter

Studenten:

  • kan bruke læreplaner i samfunnsfag og øvrige styringsdokumenter på en analytisk og kritisk måte og legge til rette for gode sosiale og faglige læringsprosesser for alle.
  • kan planlegge, gjennomføre, vurdere og begrunne undervisning i samfunnsfag og i tverrfaglige opplegg selvstendig og i samarbeid med andre
  • kan legge til rette for utforskende, digitale, skapende og estetiske læringsprosesser samt ta i bruk ulike læringsarenaer og samarbeide med aktører i lokalmiljøet.
  • kan anvende, tilpasse og forholde seg kritisk til ulike læringsressurser, inkludert digitale verktøy
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse i samfunnsfagene med og uten karakterer og begrunne vurderingene ut fra prinsippene for vurdering for læring

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan orientere seg i faglitteratur og drøfte samfunnsfagsdidaktiske muligheter og utfordringer kritisk som grunnlag for utvikling av egen faglig praksis.
  • kan analysere og reflektere over elevers livsverden og skolens utvikling i lys av samfunnsmessige utviklingstrekk.

Ut over semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenter har tilgang til Internett og datamaskin med mikrofon og kamera.
Obligatorisk

Studiet krever aktiv deltagelse for å sikre at studenten behersker de områder som er grunnleggende for kommende yrkesutøvelse.

Obligatorisk digital undervisning fordeles mellom pedagogikk og fagdidaktikk og legges innenfor tidsrommet onsdager kl. 9.00 -11.30. Dette gjelder gjennom hele studieåret, utenom uker med praksis. I tillegg forventes det at studentene jobber i læringsgrupper, har veiledning og jobber individuelt."

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Jmf. praksisplaner for PPU for allmenne fag.

Samlet vurdering

Obligatorisk deltakelse: min. 80 %. Teller 0/100.

Studiet har krav om obligatorisk oppmøte med aktiv deltakelse for å sikre at studenten behersker de områder som er grunnleggende for kommende yrkesutøvelse. Fravær ut over 20 % må normalt tas igjen ved neste ordinære undervisning i emnet.

Arbeidskrav: 3 skriftlige og 1 muntlig arbeidskrav må være godkjent for å få endelig karakter i emnet. Teller 0/100.

Muntlig: Individuell muntlig eksamen - gradert med karakter A-F. Varighet 30 minutter. Teller 100/100.

Eksamen er et selvstendig arbeid som skal utføres av studenten selv, og dette gjelder også for forberedelsesdelen til muntlig eksamen.

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.