Fagdidaktikk i samfunnsfag
Etter endt studium skal kandidaten ha tilegnet seg følgende kunnskaper, ferdigheter og kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har bred kunnskap om danning og utdanning i et samfunn basert på demokrati, bærekraftig utvikling, mangfold, likestilling og likeverd.
- har forståelse for betydningen av en lokal og elevorientert forankring av undervisning og kunnskaper om samiske forhold.
- har inngående kunnskap om samfunnsfagenes plass, begrunnelse og progresjon i skolen, herunder forholdet mellom overordnet del og fagplanene i LK20
- inngående innsikt i ulike undervisnings-, arbeids- og vurderingsformer og hvordan samfunnsfagene kan tilrettelegges for å fremme dybdelæring, kritisk tenkning og demokratisk medborgerskap i møte med samfunnsutfordringer.
Ferdigheter
Studenten:
- kan bruke læreplaner i samfunnsfag og øvrige styringsdokumenter på en analytisk og kritisk måte og legge til rette for gode sosiale og faglige læringsprosesser for alle.
- kan planlegge, gjennomføre, vurdere og begrunne undervisning i samfunnsfag og i tverrfaglige opplegg selvstendig og i samarbeid med andre
- kan legge til rette for utforskende, digitale, skapende og estetiske læringsprosesser samt ta i bruk ulike læringsarenaer og samarbeide med aktører i lokalmiljøet.
- kan anvende, tilpasse og forholde seg kritisk til ulike læringsressurser, inkludert digitale verktøy
- kan vurdere elevenes måloppnåelse i samfunnsfagene med og uten karakterer og begrunne vurderingene ut fra prinsippene for vurdering for læring
Generell kompetanse
Studenten:
- kan orientere seg i faglitteratur og drøfte samfunnsfagsdidaktiske muligheter og utfordringer kritisk som grunnlag for utvikling av egen faglig praksis.
kan analysere og reflektere over elevers livsverden og skolens utvikling i lys av samfunnsmessige utviklingstrekk.
Studiet krever aktiv deltagelse for å sikre at studenten behersker de områder som er grunnleggende for kommende yrkesutøvelse.
Obligatorisk digital undervisning fordeles mellom pedagogikk og fagdidaktikk og legges innenfor tidsrommet onsdager kl. 9.00 -11.30. Dette gjelder gjennom hele studieåret, utenom uker med praksis. I tillegg forventes det at studentene jobber i læringsgrupper, har veiledning og jobber individuelt."
Samlet vurdering
Obligatorisk deltakelse: min. 80 %. Teller 0/100.
Studiet har krav om obligatorisk oppmøte med aktiv deltakelse for å sikre at studenten behersker de områder som er grunnleggende for kommende yrkesutøvelse. Fravær ut over 20 % må normalt tas igjen ved neste ordinære undervisning i emnet.
Arbeidskrav: 3 skriftlige og 1 muntlig arbeidskrav må være godkjent for å få endelig karakter i emnet. Teller 0/100.
Muntlig: Individuell muntlig eksamen - gradert med karakter A-F. Varighet 30 minutter. Teller 100/100.
Eksamen er et selvstendig arbeid som skal utføres av studenten selv, og dette gjelder også for forberedelsesdelen til muntlig eksamen.
Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.