Emnebeskrivelse for 2024/25
Fagdidaktikk i kroppsøving og idrettsfag
DID1005
Emnebeskrivelse for 2024/25

Fagdidaktikk i kroppsøving og idrettsfag

DID1005
Fagdidaktikk omfatter sentrale spørsmål som ligger i skjæringsfeltet mellom yrkeskvalifikasjoner og arbeidsoppgaver, faglig funderte kunnskaper, metodeproblemer, pedagogisk-psykologiske vurderinger og opplærings-, yrkes- og samfunnsrelaterte spørsmål.

Fagdidaktikk omfatter sentrale spørsmål som ligger i skjæringsfeltet mellom yrkeskvalifikasjoner og arbeidsoppgaver, faglig funderte kunnskaper, metodeproblemer, pedagogisk-psykologiske vurderinger og opplærings-, yrkes- og samfunnsrelaterte spørsmål.

Problemstillingene knyttes både til innholdet i faget, hvordan og hvorfor en arbeider med faget og sammenhengen mellom disse perspektivene.

Fagdidaktikk i kroppsøving-/idrettsutdanningen er rettet mot at studenten skal utvikle kompetanse i forhold til planlegging, gjennomføring og kritisk vurdering av undervisning og læring.

Fagdidaktikken i kroppsøving/idrett bygger i stor grad på en opplevelsesorientert og erfaringsbasert kunnskapsutvikling og formidling.

I fagdidaktikkstudiet er overgangen fra vitenskapsfag/basisfag til skolefag et viktig arbeidsfelt. Det vil i studiet bli lagt vekt på innføring i og eksemplarisk læring av nyere arbeidsformer i skole og arbeidsliv, eksempelvis Tema- og prosjektarbeid: Bruk av IKT Tilpasset opplæring.

Emnet er forbeholdt studenter som har fått opptak til Praktisk-pedagogisk utdanning for allmenne fag med didaktisk retning Kroppsøving og idrett.

Kunnskap

Studenten:

  • Kan se kroppsøvingsfagets plass i forhold til tverrfaglige emner som demokrati, bærekraftig utvikling, mangfold, likestilling og likeverd.
  • Ha solid kunnskap om læreplaner for kroppsøvingsfaget for både grunnskole og videregående skole.
  • Har forståelse for barn og unges adferd og den utvikling og læring som finner sted.
  • Kjenner til sentrale teorier om hvordan læring i kroppsøving skjer.
  • Har forståelse for hvordan inkludere og tilpasse opplæringen til den enkelte elev.
  • Kan begrunne kroppsøvings- og idrettsfagets plass i skolen både før og nå.
  • Kan anvende et bredt spekter av undervisningsstrategier, læremidler, arbeidsmetoder og tidsaktuelle digitale pedagogiske verktøy i undervisningen for å fremme utvikling og læring hos eleven og faget.
  • Kan foreta ulike former for elevvurdering, som aktuelle pedagogiske verktøy og redskaper for å fremme utviklingen av eleven og faget.

Ferdighet

Studenten:

  • Kan tilrettelegge undervisning og skape et trygt og inkluderende læringsmiljø for alle elever uansett kjønn, seksualitet, kultur, sosial klasse, alder, etnisitet, sosialitet og funksjon.
  • Kan bruke digitale ressurser for å tilpasse og øke den faglige forståelsen i og for kroppsøvingsundervisningen.
  • Kan gi underveis- og sluttvurdering i kroppsøving.
  • Være i stand til å planlegge undervisning med intensjon om å optimalisere utvikling og læring for alle elevene.
  • Har bred forsknings- og erfaringsbasert kunnskap om dagens bevegelseskultur.
  • Vet om ulike meninger og diskusjoner som foregår innenfor de ulike aktivitetsformene.
  • Kan bidra til innovasjonsprosesser i opplæringen og ta ansvar for utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nyskapning i kroppsøving og idrettsfag.

Generell kompetanse

Studenten:

  • Kan utøve en autonom og profesjonsetisk holdning i møtet med elever, medstudenter og lærere og fremme et inkluderende læringsmiljø.
  • Kan innenfor ulike fagfelleskap fremme kritiske refleksjoner og diskusjoner rundt relevansen av ulike sjangre fra bevegelseskulturen i kroppsøving og idrettsfag.
  • Kan ta initiativ til og ta ansvar for samarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nyskapning i skolen.
  • Kan bidra til innovasjonsprosesser i opplæringen og ta ansvar for utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nyskapning i kroppsøving og idrettsfag.
  • Kan ta initiativ til og ansvar for vitenskapsfilosofiske diskusjoner som angår elevenes læring og utvikling i kroppsøving og idrettsfag.
  • Kan bidra til kritisk analyse av utdanningspolitiske spørsmål og delta i samfunnsdebatten om planlegging, gjennomføring og vurdering for elevenes utvikling og læring.
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur. Det er forventet at studenten har tilpasset datamaskin, webkamera og hodetelefoner med mikrofon.
Obligatorisk.

Det vil bli tatt i bruk nettundervisning og oppgaver på gruppe- og individuelt nivå. Studiet har ukentlig, obligatorisk digital undervisning på nett. Studiet legger også opp til selvstendig arbeid og arbeid i grupper.

For å legge til rette for en god og strukturert nettundervisning må studentene sette av tid til organisert studiearbeid på onsdager mellom kl. 09.00 - 11.30. Dette gjelder gjennom hele studieåret, utenom uker med praksis. I tillegg til dette, forventes det at studentene jobber i læringsgruppemøter, har veiledning, samarbeid med medstudenter og jobber individuelt. Vi tar opp ulike fagdidaktiske tema og perspektiver, og knyttes til teori, praksis og refleksjoner rundt fagdidaktisk profesjonsutøvelse. Det er nødvendig med deltakelse og aktivt samarbeid mellom studenter og med lærere for å kunne oppnå ønsket læringsutbytte

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom midtveisevaluering og sluttevaluering. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Jf. praksisplan for PPU for allmenne fag.

Samlet vurdering

Obligatorisk deltakelse: min. 80 % oppmøte: nettmøter, deltakelse på webinarer. Obligatorisk deltakelse må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.Studiet har krav obligatorisk oppmøte med aktiv deltakelse for å sikre at studenten behersker de områder som er grunnleggende for kommende yrkesutøvelse. Fravær ut over 20 % må normalt tas igjen ved neste ordinære undervisning i emnet. Teller 0/100.

Arbeidskrav: 2 skriftlig, 1 muntlig, 1 praktisk/utøvende. Godkjent/ikke godkjent. Alle arbeidskrav må være godkjent for å få endelig karakter i emnet. Teller 0/100.

Muntlig: Individuell muntlig eksamen - gradert med karakter A-F. Varighet 30 minutter. Teller 100/100.

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk dersom ikke annet er opplyst for den enkelte eksamen. Ut over dette er alle hjelpemidler tillatt.