Fagdidaktikk i musikk
Emnet gir studentene perspektiver på og konkrete redskaper til å drive musikkpedagogisk virksomhet i grunnskole og videregående skole i samsvar med gjeldende fagplan.
PPU-utdanningen fordrer i utstrakt grad selvstendig arbeid og arbeid i læringsgrupper på nett.
Etter endt studium skal kandidaten ha tilegnet seg kunnskaper, ferdigheter og kompetanse som setter vedkommende i stand til å:
KUNNSKAP
Studenten:
- kunne forstå musikkens betydning for individ, kultur og samfunn
- ha inngående kjennskap til gjeldende læreplan i musikk for grunnskolen og VGS
- kunne planlegge, tilrettelegge, gjennomføre og vurdere undervisnings- og formidlingsoppgaver i grupper, klasser og ensembler
- ha kunnskap om relevant solo- og samspillrepertoar for instrumentet/instrumentgruppen og prinsipper for valg av lærestoff og læringsaktiviteter
- har bred kunnskap om prinsipper om tilpasset opplæring har inngående kunnskap om barn og unges kognitive, musikalske og kreative utvikling, herunder motivasjon, læring og sosialisering
FERDIGHETER
Studenten:
- arbeide praktisk med musikkens grunnelementer og aktuelle instrumenter i grunnskolens obligatoriske musikkundervisning
- kunne bruke ulike metoder og arbeidsformer hvor lek, fantasi, nyskaping, improvisasjon og komposisjon står sentralt
- kan bruke varierte og relevante metoder i undervisning i grunnskole, videregående opplæring og kulturskole, tilpasset elevenes individuelle forutsetninger
- kan ta i bruk digitale ressurser og digitale verktøy i musikkundervisningen
GENERELL KOMPETANSE
Studenten:
- kunne drøfte sentrale didaktiske problemstillinger og utfordringer knyttet til musikk som fag i skolen
- kunne initiere, planlegge og gjennomføre prosjektarbeid og ulike former for musikkpedagogisk utviklingsarbeid
- kunne delta i ulike samarbeidsprosesser og arbeide selvstendig med det musikkpedagogiske materialet
- kan reflektere rundt etiske spørsmål og utøve en profesjonsetisk holdning i møte med elever, foresatte og kolleger
Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjent/bestått for å få endelig karakter i emnet.
For å få levere utviklingsarbeidet må obligatoriske oppgaver og obligatorisk deltakelse underveis i studiet være godkjent/bestått. Disse oppgavene spesifiseres i Canvas
Studiet har krav om 80 % obligatorisk, aktiv deltagelse for å sikre at studenten behersker de områder som er grunnleggende for kommende yrkesutøvelse. Ved fravær utover 20 % må tapt undervisning normalt tas igjen, ved neste ordinære undervisning i emnet. Teller 0/100.
Arbeidskrav: Godkjent/ikke godkjent. Emnet har 2 skriftlige og ett muntlig arbeidskrav gjennom året. Teller 0/100.
Muntlig: Individuell muntlig eksamen - gradert med karakter A-F. Varighet 30 minutter. Teller 100/100.