Tilpasset opplæring
Kunnskaper:
Studenten:
- har inngående kunnskap om barn og unges utvikling, motivasjon, læring og sosialisering, og om sammenhenger mellom individuelle, sosiale, kulturelle og fagspesifikke forhold i arbeidet med tilpasset opplæring
- har kunnskap om vold og overgrep mot barn og unge, om vanskelige livssituasjoner som barn og unge kan komme i, samt kjennskap til aktuelle hjelpeinstanser
- har bred kunnskap om samiske forhold og samiske barn og unges rettigheter
Ferdigheter:
Studenten:
- kan analysere og drøfte utfordringer i læreplaner og øvrige styringsdokument
- har gode ferdigheter tilknyttet tilpasset opplæring og kan planlegge og gjennomføre undervisning med bakgrunn i dette
- kan lede og motivere elever i faglig arbeid og skape et trygt og inkluderende læringsmiljø for alle elever
- kan bruke varierte og relevante metoder i undervisningen og tilpasse opplæringen i fag slik at den tar hensyn til ulike elevgrupper og til elevers ulike læringstempo, interesse for faget og evne til kritisk tenkning
- Kan bygge relasjoner, kommunisere og samarbeide med elever, kolleger, foresatte og øvrige samarbeidspartnere i opplæringen
Generell kompetanse:
Studenten
- kan arbeide selvstendig, og sammen med andre, for å identifisere og løse utfordringer knyttet til elevers læring og utvikling
- Kan vise og utøve en autonom og profesjonsetisk holdning i møte med alle elever, foresatte og kolleger, og kan fremme dialog, toleranse og respekt
Studiet har obligatorisk digital undervisning for å sikre at studenten behersker de områder som er grunnleggende for kommende yrkesutøvelse.
Undervisning legges innenfor tidsrommet onsdager kl. 9.00-11.30. Dette gjelder gjennom hele studieåret, utenom uker med praksis. I tillegg forventes det at studentene jobber i læringsgrupper, har veiledning og jobber individuelt.
Sammensatt vurdering. Alle delene må være godkjent/bestått for å få endelig karakter i emnet.
Obligatorisk deltakelse (OD): 80 % som vurderes godkjent/ikke godkjent. Obligatorisk deltakelse må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.
Studiet krever aktiv deltagelse for å sikre at studenten behersker de områder som er grunnleggende for kommende yrkesutøvelse.
Arbeidskrav: To skriftlige og ett multimodalt arbeidskrav som vurderes godkjent/ikke godkjent. Arbeidskrav må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.
Oppgave: Individuell vurdering. Karakterskala A-F. Teller 100/100.