Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Tilpasset opplæring
DID1008
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Tilpasset opplæring

DID1008
Tilpasset opplæring fra 5. til 13. skoletrinn.
Dette emnet danner danner en samordnet videreføring av pedagogiske og fagdidaktiske emner fra første studieår. Emnet fokuserer på læring- og undervisning i en samfunnskontekst med vekt på tilpasset opplæring.
Emnet er forbeholdt studenter som har fått opptak til Praktisk-pedagogisk utdanning for allmenne fag.
Emnet er forbeholdt studenter som har fått opptak til Praktisk-pedagogisk utdanning for allmenne fag.

Kunnskaper:

Studenten:

  • har inngående kunnskap om barn og unges utvikling, motivasjon, læring og sosialisering, og om sammenhenger mellom individuelle, sosiale, kulturelle og fagspesifikke forhold i arbeidet med tilpasset opplæring
  • har kunnskap om vold og overgrep mot barn og unge, om vanskelige livssituasjoner som barn og unge kan komme i, samt kjennskap til aktuelle hjelpeinstanser
  • har bred kunnskap om samiske forhold og samiske barn og unges rettigheter

Ferdigheter:

Studenten:

  • kan analysere og drøfte utfordringer i læreplaner og øvrige styringsdokument
  • har gode ferdigheter tilknyttet tilpasset opplæring og kan planlegge og gjennomføre undervisning med bakgrunn i dette
  • kan lede og motivere elever i faglig arbeid og skape et trygt og inkluderende læringsmiljø for alle elever
  • kan bruke varierte og relevante metoder i undervisningen og tilpasse opplæringen i fag slik at den tar hensyn til ulike elevgrupper og til elevers ulike læringstempo, interesse for faget og evne til kritisk tenkning
  • Kan bygge relasjoner, kommunisere og samarbeide med elever, kolleger, foresatte og øvrige samarbeidspartnere i opplæringen

Generell kompetanse:

Studenten

  • kan arbeide selvstendig, og sammen med andre, for å identifisere og løse utfordringer knyttet til elevers læring og utvikling
  • Kan vise og utøve en autonom og profesjonsetisk holdning i møte med alle elever, foresatte og kolleger, og kan fremme dialog, toleranse og respekt
Ut over semesteravgift og pensumlitteratur fortsettes det at studenter har tilgang til Internett og datamaskin med mikrofon og kamera.
Obligatorisk

Studiet har obligatorisk digital undervisning for å sikre at studenten behersker de områder som er grunnleggende for kommende yrkesutøvelse.

Undervisning legges innenfor tidsrommet onsdager kl. 9.00-11.30. Dette gjelder gjennom hele studieåret, utenom uker med praksis. I tillegg forventes det at studentene jobber i læringsgrupper, har veiledning og jobber individuelt.

Evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringsystem.
Jfr. praksisplan for PPU for allmenne fag.

Sammensatt vurdering. Alle delene må være godkjent/bestått for å få endelig karakter i emnet.

Obligatorisk deltakelse (OD): 80 % som vurderes godkjent/ikke godkjent. Obligatorisk deltakelse må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.

Studiet krever aktiv deltagelse for å sikre at studenten behersker de områder som er grunnleggende for kommende yrkesutøvelse.

Arbeidskrav: To skriftlige og ett multimodalt arbeidskrav som vurderes godkjent/ikke godkjent. Arbeidskrav må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.

Oppgave: Individuell vurdering. Karakterskala A-F. Teller 100/100.

Eksamen er et selvstendig arbeid som skal utføres av studenten selv. Å generere besvarelse ved hjelp av kunstig intelligens eller med bidrag fra annen part og levere den helt eller delvis som egen besvarelse, er å regne som fusk dersom ikke annet er opplyst for den enkelte eksamen. Ut over dette er alle tilgjengelige hjelpemidler tillatt i tråd med korrekt kildebruk.