Emnebeskrivelse for 2024/25
Yrkesdidaktikk 1
DID5003
Emnebeskrivelse for 2024/25

Yrkesdidaktikk 1

DID5003
Yrkesdidaktikk 1 omhandler planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av yrkesfaglig opplæring. Opplæringen skal bygge på en begrunnelse og kritisk analyse av praksisbasert, yrkesdifferensiert og yrkesspesifikk opplæring integrert med alle skolefagene og nært samarbeid med arbeidsfeltet og andre skoler. Tilpasset opplæring i en yrkesfaglig kontekst er også sentralt i emnet.
Emnet tar for seg nasjonal og internasjonal forskning om yrkesdidaktikk, samt ulike sider ved yrkesfaglig veiledning, vurdering og ledelse. Sentrale elementer i emnet vil være ulike yrkesdidaktiske modeller og arbeidsformer sett i lys av fagfornyelsen.
Fullført yrkesfaglærerutdanning inklusiv 60 studiepoeng PPU med karakter C eller høyere.
Jf. opptakskrav

Kunnskaper

Studenten:

  • har inngående kunnskaper om aktuelle arbeids- og læringsformer samt læringsarenaer, innenfor eget felt i yrkesfaglig opplæring
  • har inngående oversikt og forståelse av innovasjon og utviklingen i yrkesopplæring og aktuelt arbeidsfelt
  • har inngående kunnskap om nasjonale føringer for tilpasset og yrkesrelevant opplæring og det yrkesdidaktiske forskningsfeltet

Ferdigheter

Studenten:

  • kan utforske og analysere relevante yrkesdidaktiske problemstillinger.
  • kan bruke, vurdere ulike former for læremidler i yrkesopplæring
  • kan analysere og drøfte egen yrkes- og profesjonspraksis i et teoretisk perspektiv

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan bruke yrkesdidaktisk kompetanse for å drøfte og vurdere ulike problemstillinger knytta til yrkesopplæringas form og innhold
  • kan bidra til nytenkning og utforskning av yrkesrelevante arbeidsformer i skole og arbeidsliv
  • kan bidra i samfunnsdebatten om yrkesopplæring på tvers av programfag
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin med kamera og headsett for deltakelse i nettbasert undervisning. Studentene må ha internettlinje med kapasitet til nettundervisning.
Obligatorisk

Emnet går over ett semester og er nett- og samlingsbasert med 9 samlingsdager hvorav 4 dager gjennomføres som en fysisk ukes-samling. Resterende dager gjennomføres som en- eller todagers samlinger på nett. I tillegg må det påregnes arbeid i læringsgrupper.

Sentralt i emnet er studentenes aktive deltagelse, øvelse og samarbeid i læringsgrupper for å oppnå emnets læringsutbytte, og er en kompetanse som ikke kan tilegnes på annen måte. Læringsaktiviteten på samlinger veksler mellom dialogbaserte forelesninger og ulike studentaktive arbeidsformer. Arbeidskrav gis mellom samlingene.

Evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringsystem.

Sammensatt vurdering (SV): Alle delene må være godkjent/bestått for å få endelig karakter i emnet.

  • Obligatorisk deltakelse (OD): krav om minimum 80% deltakelse på fysiske samlinger og på studiet som helhet. Teller 0/100 av karakteren, Vurderingsuttrykk: Godkjent - ikke godkjent.
  • Arbeidskrav: 2 arbeider som teller 0/100 av karakteren, vurderingsuttrykk: Godkjent - ikke godkjent.
  • Oppgave (OP): skriftlig, individuell. Vurderingsuttrykk A-F der A er beste karakter, mens F er ikke bestått. Teller 100/100 av karakteren.
Eksamen er et selvstendig arbeid som skal utføres av studenten selv. Å generere besvarelse ved hjelp av kunstig intelligens eller med bidrag fra annen part og levere den helt eller delvis som egen besvarelse, er å regne som fusk dersom ikke annet er opplyst for den enkelte eksamen. Utover dette er alle tilgjengelige hjelpemidler tillatt i tråd med korrekt kildebruk.