Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Yrkesdidaktikk 2
DID5004
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Yrkesdidaktikk 2

DID5004
Yrkesdidaktikk 2 har som mål å tilrettelegge for at studentene skal utvikle kunnskap innen fremtidens skole. Dette innebærer fokus på utforskende og innovative læringsformer, og at studenten er forsker i eget felt. Emnet vektlegger å kvalifisere studentene til å bruke sin yrkesutøvelse og sitt yrkesfelt som grunnlag for videre kunnskaps- og forskningsutvikling.
Emnet tar for seg videre studier av nasjonal og internasjonal forskning om yrkesdidaktikk fra Yrkesdidaktikk 1. Sentrale elementer i emnet vil være profesjonsidentitet og utøvelse innenfor eget yrkesfagfelt, samt elevinkludering og mangfold i yrkesfaglig videregående skole.
Opptak til studieprogrammet. I tillegg: Yrkesdidaktikk 1 må være bestått for å kunne starte på Yrkesdidaktikk 2.
Yrkesdidaktikk 1 må være bestått for å kunne starte på Yrkesdidaktikk 2

Kunnskaper

Studenten:

  • har inngående kunnskap om forskning på det yrkesdidaktiske feltet og skal kunne forholde seg analytisk til forskninga.
  • har kunnskap om innovative arbeidsformer i yrkesopplæring
  • har innsikt og forståelse for det internasjonale yrkesdidaktiske perspektivet

Ferdigheter

Studenten:

  • kan reflektere over egen praktisk yrkeserfaring i skriftlig og muntlig form
  • kan analysere problemstillinger med utgangspunkt i yrkesfagfeltets profesjonsidentitet og utøvelse
  • kan vurdere ulike modeller for yrkesopplæring

Generell kompetanse

Studenten:

  • skal være kjent med og bruke nytenkning og innovasjonsprosesser i det yrkesfaglige feltet
  • kan utforske relevante problemstillinger og bidra med ny kunnskap innenfor yrkesdidaktikk
  • kan formidle erfaringer med og resultater fra aktuell yrkesdidaktisk forskning
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin med kamera og headsett for deltakelse i nettbasert undervisning. Studentene må ha internettlinje med kapasitet til nettundervisning.
Obligatorisk
Emnet går over ett semester og er nett og samlingsbasert med 9 samlingsdager. Det gjennomføres to 3-dagers samlinger på Campus, mens resterende gjennomføres på nett. I tillegg må det påregnes arbeid i læringsgrupper. Sentralt i emnet er studentenes aktive deltagelse, øvelser og samarbeid i læringsgrupper for å oppnå emnets læringsutbytte, en kompetanse som ikke kan tilegnes på annet vis. Læringsaktivitetene på samlinger veksler mellom dialogbaserte forelesninger og ulike studentaktive arbeidsmåter. Arbeidskrav gis mellom samlingene.
Evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringsystem.

Sammensatt vurdering (SV): Alle delene må være godkjent/bestått for å få endelig karakter i emnet.

  • Obligatorisk deltakelse (OD): krav om 80% deltakelse, teller 0/100 av karakteren. Vurderingsuttrykk: Godkjent - ikke godkjent.
  • Arbeidskrav (AK): 2 arbeider som teller 0/100 av karakteren, vurderingsuttrykk: Godkjent - ikke godkjent.
  • Oppgave (OP): vurderingsuttrykk A-F der A er beste karakter, mens F er ikke bestått. Teller 100/100 av karakteren.

Alle

Unntak: Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.