Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Sykdomslære og ernæring
DYR2005
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Sykdomslære og ernæring

DYR2005

Emnet gjennomgår vanlige sykdomstilstander hos hund, katt og kanin, inkludert infeksjonssykdommer. Emnet gir studentene kunnskap om infeksiøse agens (bakterier, sopp, virus og parasitter) og sykdommer som disse kan gi, hovedsakelig hos familiedyr i Norge, samt zoonoser.

Emnet gir studentene kunnskap om ernæringsbehov hos de vanligste kjæledyr (hovedsakelig hunder og katter) i ulike livsfaser, samt ved sykdom og rekonvalesens og ved ernæringsbetingede lidelser.

Emnet gjennomgår vanlige sykdommer, skader og lidelser hos hund, katt og kanin. Emnet gir studentene kunnskap om infeksiøse agens (bakterier, sopp, virus og parasitter) og sykdommer som disse kan gi, hovedsakelig hos familiedyr i Norge. Hovedvekt er på agens som er vanlig i Norge og som kan gi sykdom hos familiedyr eller overføres til mennesker fra dyr (zoonoser). Videre gis en innføring i hvordan utbrudd av infeksjonssykdommer kan forebygges.

Emnet gir studentene kunnskap om ernæringsbehov hos de vanligste kjæledyr (hovedsakelig hunder og katter) i ulike livsfaser, samt ved sykdom og rekonvalesens og ved ernæringsbetingede lidelser. Fôrets ulike bestanddeler og framstillingsmåter gjennomgås.

Etiske refleksjoner rundt medisinsk behandling av dyr i relasjon til dyrevelferd er gjennomgående i emnet.

Emnet er forbeholdt studenter på Bachelor i dyrepleie.

Emnet er forbeholdt studenter på Bachelor i dyrepleie.

Forkunnskapskrav: følgende emner må være bestått før oppmelding

  • DYR1006 Atferd og dyrehold
  • DYR1004 Anatomi, fysiologi og generell patologi.
  • KJE1000 Kjemi
  • DYR1005 Introduksjon til dyrepleie og dyrehelse

Kunnskaper:

Studenten

  • Har brei og grunnleggende kunnskap om de vanligste sykdommer, skader og lidelser hos hund, katt og kanin, inkludert infeksjonssykdommer
  • Kjenner de viktigste mikrobiologiske agens som forekommer hos familiedyr i Norge, og hvilke sykdommer de kan forårsake
  • Kjenner de vanligste parasittene hos hund og katt i Norge, deres biologi, livssyklus og smitteveier, og de sykdommer disse kan forårsake
  • Kjenner begrepet zoonose og har kunnskap om de mest aktuelle zoonosene hos familiedyr
  • Har kunnskap om næringsstoffers betydning for kroppens funksjoner og for dyrehelsen, samt kjæledyrenes ernæringsbehov i ulike livsfaser og ved ulike sykdomstilstander
  • Har kunnskap om forskjellige fremstillingsmetoder for produksjon av kommersielle fôr, samt de vanligste anvendte råvarer og tilsetningsstoffer.
  • Kjenner til generelle aspekter om kravene fra forvaltningen (Mattilsynet) for produksjon og kommersialisering av fôr til kjæledyr.
  • Kjenner til fagets historie, forskning og utvikling, samt nye trender

Ferdigheter:

Studenten:

  • Behersker relevante faguttrykk og uttrykksformer
  • Kan anvende kunnskap om de ulike sykdomstilstander på både teoretiske og praktiske problemstillinger og treffe faglig begrunnede valg
  • Kan identifisere mulig smittefare fra dyr til dyr eller dyr til menneske (zoonose), og foreslå tiltak for å forebygge smitte.
  • Kan foreslå og gjennomføre diagnostiske undersøkelser av vanlige parasittinfeksjoner.
  • Kan redegjøre for og reflektere over ulike infeksjonsforebyggende tiltak, som vaksinasjonsprogrammer og parasittbehandling.
  • Kan anvende faglig kunnskap i praksis for gi faglig begrunnede råd om fôring til kjæledyr (hovedsakelig hunder og katter) under forskjellige forutsetninger
  • Kan reflektere over fordeler og ulemper med forskjellige fôringsstrategier i praksis, gitt forskjellige forutsetninger.
  • Kan forstå innholdsdeklarasjonen og anvendelsesformen av forskjellige kommersielle fôr og diettfôr.
  • Kan tilegne seg informasjon innenfor fagområdet ved bruk av relevant faglitteratur, samt anvende denne informasjon i praksis.

Generell kompetanse:

Studenten

  • Har innsikt i og kan reflektere over etiske og dyrevelferdsmessige konsekvenser og utfordringer ved medisinsk behandling av dyr
  • Har ervervet generelle kunnskaper om smittsomme sykdommer og deres forebygging, uavhengig av agens og dyreart.
  • Kan utveksle synspunkter med andre innen fagområdet og bidra til utvikling av god praksis
  • Kan finne, vurdere og formidle fagstoff og problemstillinger
  • Kan formidle teorier, problemstillinger og mulige løsninger muntlig og skriftlig, både til andre fagpersoner og til dyreeiere.
Semesteravgift og pensumlitteratur. Studentene må selv koste klinikktøy og eventuelt laboratoriefrakk. Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Obligatorisk for og bare for Bachelor i dyrepleie.
  • Forelesninger
  • Gruppearbeid
  • Skriftlige arbeider og prøver
  • Obligatoriske seminarer
  • Labøvelser

Undervisningsaktivitetene i emnet forutsetter at studenten er på studiestedet.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering, karakterregel Bokstavkarakterer

  • OD: Obligatorisk deltakelse - seminarer, teller 0/100 av karakteren, karakterregel Godkjent/ Ikke godkjent.
  • OD: Obligatorisk deltakelse - labøvelser, teller 0/100 av karakteren, karakterregel Godkjent/ Ikke godkjent.
  • AK: Arbeidskrav - skriftlige prøver og innlevering av skriftlige arbeider, teller 0/100 av karakteren, karakterregel Godkjent/ Ikke godkjent
  • Skoleeksamen, 6 timer, teller 100/100 av karakteren, karakterregel Bokstavkarakterer A - F.

Enkel kalkulator og 2 tospråklige ordbøker.

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.