Engelsk 2: Litteratur og kultur for 5-10
Dette emnet er skreddersydd som videreutdanning for (engelsk)lærere i grunnskolens 5.-10. trinn og bygger på engelsk 1. Det vil utvikle studentenes didaktisk kompetanse videre for å kunne tilby variert og tilpasset undervisning i klasserommet sitt. Samtidig vil studentene få anledning til å videreutvikle sin egen språk- og tekstkompetanse, fagdidaktiske refleksjonsevne og profesjonsfaglig, digital kompetanse. Emnet består av det gjennomgående fagdidaktiske tema engelskundervisning i Norge og tema litteratur og kultur.
Informasjon vedrørende oppstart og øvrig kommunikasjon skjer via læringsplattform Canvas. Studentene må gå til pensumliste nederst på denne nettsiden for å sikre seg bøkene innen oppstart.
Emnet er helt nettbasert men studiet må taes til fastsatte tider. Undervisning og læringsformer foregår som obligatoriske undervisningsøkter i sanntid på nett (ingen opptak), arbeid i digitale kollokviegrupper, presentasjoner m.m. i tillegg til individuelt arbeid. Studentene må være i et ansettelsesforhold i grunnskolen eller må kunne vise dokumentasjon på at de kan prøve ut pedagogiske opplegg i praksis.
Kunnskap Studenten:
•har inngående kunnskap om teksters struktur og språklige virkemidler, og om kritiske og analytiske tilnærminger til litteratur og kulturelle uttrykk
•har kunnskap om samfunnsliv, levesett, kulturuttrykk og mangfold i den engelskspråklige verden sett i relasjon til egen kultur
•har kunnskap om et bredt utvalg barne- og ungdomslitteratur, fagtekster og digitale læringsressurser og hvordan disse kan brukes for å fremme språklæring og interkulturell kompetanse
•har innsikt i elevers digitale tekstverden (spill, sosiale media, film etc.)og hvordan bruk av digitale ressurser kan tilrettelegge for elevenes videreutforskning av samfunnsliv, levesett og mangfold i den engelskspråklige verden
Ferdighet:
Studenten:
•Kan tilrettelegge for elevenes videre utforskning av samfunnsliv, levesett og mangfold i den engelskspråklige verden sett i relasjon til egen kultur
•kan tilrettelegge for elevers arbeid med ulike tekster for barn og ungdom, inkludert digitale narrativer
•kan stimulere til lese- og skriveglede ved å sette i gang inspirerende og meningsfulle læringsaktiviteter i et trygt læringsmiljø
•kan vurdere elevers måloppnåelse med og uten karakter, og inkludere elevene i dialogen •kan diskutere muntlig og skriftlig et rikt utvalg skjønn- og faglitteratur
•kan innhente og tilrettelegge informasjon om samfunnsspørsmål og kulturelle tema til bruk i undervisningen, blant annet i tverrfaglige prosjekt
•kan finne fram til, forstå, vise til og reflektere over relevant engelskfaglig forskningslitteratur og skrive akademiske fagtekster
Generell kompetanse:
Studenten
•Kan formidle relevant fagstoff og kommunisere tydelig på engelsk
•Kan kritisk vurdere egen faglige praksis i forhold til gjeldende læreplan og relevant fagkunnskap
•Kan vedlikeholde og utvikle sin egen språklige, litterære,kulturelle og didaktiske kompetanse for å bidra til faglig nytekning
•Kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å tilrettelegge for elevers læring og utvikling i engelskfaget med utgangspunkt i gjeldene læreplan og relevant fagkunnskap
Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet.
Arbeidskrav (AK): Vurderes godkjent/ikke godkjent. Alle arbeidskravene må være godkjent for å få endelig karakter i emnet. Teller 0/100 av karakteren. Gjennomføring av studiets obligatorisk arbeidskrav vil medføre fysisk oppmøte og arbeid i grunnskolen.
Beskrivelse av arbeidskrav:
- Et arbeidskrav per tema
- Refleksjonstekster omkring egen undervisningspraksis og avholdt erfaringsseminar blant engelsklærere/kolleger på egen skole
Obligatorisk deltakelse (OD): Obligatorisk deltakelse vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det er krav om minimum 80% deltakelse i nettbasert undervisning. Teller 0/100 av karakteren.
Hjemmeeksamen (HJ): Individuell eksamen, varighet 5 dager, teller 100/100 av karakteren, karakterregel A-E, Beste A, Ikke bestått F.
Alle hjelpemidler
Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.