Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Engelsk 2: Engelsk språklæring og kommunikasjon for 5-10
ENG2009
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Engelsk 2: Engelsk språklæring og kommunikasjon for 5-10

ENG2009
Er du lærer i grunnskolen? Ønsker du mer kompetanse i engelsk? Her er drømmekurset for engelsklærere i 5.-10. trinn! Praktisk, fleksibelt og variert.

Dette emnet er skreddersydd som videreutdanning for (engelsk)lærere i grunnskolens 5.-10. trinn og bygger på engelsk 1. Det vil utvikle studentenes didaktisk kompetanse videre for å kunne tilby variert og tilpasset undervisning i klasserommet sitt. Samtidig vil studentene få anledning til å videreutvikle sin egen språk- og tekstkompetanse, fagdidaktiske refleksjonsevne og profesjonsfaglig, digital kompetanse.

Emnet består av det gjennomgående fagdidaktiske tema engelskundervisning i Norge og tema språklæring og kommunikasjon. Språktemaet vil gi lærere dybdekunnskap i ulike språklige emner samt økt kunnskap om genretilpasset språk og diskurs.

Informasjon vedrørende oppstart og øvrig kommunikasjon skjer via og læringsplattform Canvas samt studentepost. Studentene må gå til pensumliste på denne nettside for å sikre seg bøkene innen oppstart. Studenter må holde seg oppdatert på alle informasjonskanalene som brukes.

Emnet er helt nettbasert men studiet må taes til fastsatte tider. Undervisning og læringsformer foregår som obligatoriske undervisningsøkter i sanntid på nett, arbeid i digitale kollokviegrupper, presentasjoner og blogginnlegg m.m. i tillegg til individuelt arbeid. Studentene må være i et ansettelsesforhold i grunnskolen eller må kunne vise dokumentasjon på at de kan prøve ut pedagogiske opplegg i praksis.

Bør ha gjennomgått ENG2008 eller tilsvarende.

Kunnskap

Studenten:

•har kunnskap om engelsk somverdensspråk og hva detteinnebærer for utviklingen avspråklig, kommunikativ oginterkulturell kompetanse

•har inngående kunnskap om ulikespråklige emner samt øktkunnskap om genretilpasset språk,diskurs og creative writing

•har inngående kunnskap omhvordan muntlig og skriftlig språkkan integreres i inspirerende ogmeningsfulle aktiviteter medutgangspunkt i gjeldene læreplan

•har kunnskap om tverrfagligearbeidsformer for å fremmedybdelæring

•har omfattende kunnskap omstrategier, læringsressurser ogmetoder egnet til å utvikleelevenes lese- og skriveferdighetersamt kritiske tekstkyndighet påmellom- og ungdomstrinnet •har kunnskap om kompleksitetenav flerspråklighet

Ferdigheter

Studenten:

•kan bruke engelsk nyansert ogpresis, både muntlig og skriftlig, forulike formål og i ulike sjanger

•kan veilede elevene til å utvikle sinspråkbevissthet og sinmetalingvistiske kompetanse iengelsk og andre språk de kan

•kan veilede elevene i utforskendetilnærminger til språklæring ogfremme deres evne til å uttrykkeseg

•kan planlegge, lede og kritiskvurdere varierte og differensiertelæringsaktiviteter som fremmervidere utvikling av elevenesspråkferdigheter, blant annetgjennom pedagogisk bruk avdigitale verktøy

•kan legge til rette forelevmedvirkning og dialog ivurdering av elevers måloppnåelsei engelskfaget

Generell kompetanse

Studenten:

•kan formidle relevant fagstoff og kommunisere tydelig på engelsk

•kan kritisk vurdere egen faglige praksis i forhold til gjeldende læreplan og relevant fagkunnskap

•kan vedlikeholde og utvikle sin egen språklige, litterære, kulturelle og didaktiske kompetanse for å bidra til faglig nytenkning

•kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å tilrettelegge for elevers læring og utvikling i engelskfaget med utgangspunkt i gjeldene læreplan og relevant fagkunnskap

Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenter har tilgang på oppdatert datamaskin samt god internettforbindelse. Studenter trenger nødvendig utstyr for å kunne spille inn lyd og bilde i en audiovisuell presentasjon. Vi forsøker å tilby en valgfri studietur til studiesenteret i York, England, med forbehold om endringer. Studieturen finansieres av studentene selv.
Obligatorisk
​Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Emnet er praksisrettet og mye av innholdet er rettet mot praktisk lærerarbeid i eget klasserom.

Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet.

Arbeidskrav (AK): Vurderes godkjent/ikke godkjent. Alle arbeidskravene må være godkjent for å få endelig karakter i emnet. Teller 0/100 av karakteren. Gjennomføring av studiets obligatorisk arbeidskrav vil medføre fysisk oppmøte og arbeid i grunnskolen.

Beskrivelse av arbeidskrav:

  • Et arbeidskrav per tema
  • Refleksjonstekster omkring egen undervisningspraksis og avholdt erfaringsseminar blant engelsklærere/kolleger på egen skole

Obligatorisk deltakelse (OD): Obligatorisk deltakelse vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det er krav om minimum 80% deltakelse i nettbasert undervisning. Teller 0/100 av karakteren.

Muntlig eksamen (MU): Individuell. Varighet 30 minutter. Studentene får utlevert tema for den muntlige eksamenen en uke før eksamen. Teller 100/100 av karakteren, karakterregel A-E, Beste A, Ikke bestått F.

Alle hjelpemidler

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.