Emnebeskrivelse for 2022/23
Experience Pedagogy
ENT104L
Emnebeskrivelse for 2022/23

Experience Pedagogy

ENT104L
Er du interessert i å lære om det norske utdanningssystemet og de politiske og filosofiske perspektivene bak det? Er kunnskap noe som overføres - eller noe som er et resultat av deltakelse i sosiale og kulturelle prosesser?
Dette kurset gir en innføring i det norske utdanningssystemet og de politiske og filosofiske perspektivene bak systemet. Fokus er på innsats i norsk skole for å endre synet på læring fra å se på kunnskap som noe som kan overføres, til noe som er et resultat av deltakelse i sosiale og kulturelle prosesser, basert på aktivitet, erfaring og refleksjon. Studentene vil delta på studiebesøk i blant annet barnehager og skoler.
Generell studiekompetanse.
Opptak til programmet Adventure Knowledge. Tilbys også som enkeltemne for internasjonale studenter ved campus Bodø.

KUNNSKAP

Etter å ha gjennomført og bestått emnet vil studenten:

  • Kjenne til utdanningsstrukturen, opplæringsloven, læreplanen og tradisjoner og grunnleggende ideer i det norske utdanningssystemet.
  • Ha kjennskap om stedsbasert læring som en tilnærming til pedagogisk tilbud og det s.k. Experience pedagogy og Experience-based learning, og forholdet mellom erfaring, refleksjon og læring.
  • Kjenne til utendørs læring og kulturelle aktiviteter, og identifisere eksempler på erfaringsbasert læring i norsk skole.
  • Kjenne til entreprenørskap-læring i skolen.
  • Ha kjennskap til EU-politikk for erfaringsbasert, uformell og livslang læring.

FERDIGHETER

Etter å ha gjennomført og bestått emnet vil studenten:

  • Kunne analysere, beskrive og sammenligne det norske utdanningssystemet med skolesystemet i hjemlandet og andre land.
  • Kunne ta del i sted- og erfaringsbaserte læringsaktiviteter som studiebesøk og ekskursjoner.
  • Kunne planlegge og organisere steds- og opplevelsesbaserte læringsaktiviteter for barn.

GENERELL KOMPETANSE

Etter å ha gjennomført og bestått emnet vil studenten:

  • Forstå ulike begreper om læring og bruken av dem i de nasjonale utdanningssystemene.
  • Delta i diskusjoner om ideene bak dannelsen av de europeiske og nasjonale utdanningssystemene.
  • Være reflektert om sin egen læring i forskjellige sammenhenger.
Semesteravgift og pensumlitteratur.
Emnet er obligatorisk i programmet Adventure Knowledge. For studenter som ikke tar hele programmet kan det tas som enkeltemne dersom det er ledige plasser i programmet.
Forelesinger, gruppearbeid, studiebesøk til leirskole samt andre skoler og barnehager.
Emneundersøkelse (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Ingen praksis.

Obligatorisk deltakelse 80 %

Arbeidskrav

3-dagers hjemmeeksamen A-F

Ingen.