Emnebeskrivelse for 2023/24
Experience Pedagogy
ENT104L
Emnebeskrivelse for 2023/24

Experience Pedagogy

ENT104L
Er du interessert i å lære om det norske utdanningssystemet og de politiske og filosofiske perspektivene bak det? Er kunnskap noe som overføres - eller noe som er et resultat av deltakelse i sosiale og kulturelle prosesser?
Dette kurset gir en innføring i det norske utdanningssystemet og de politiske og filosofiske perspektivene bak systemet. Fokus er på innsats i norsk skole for å endre synet på læring fra å se på kunnskap som noe som kan overføres, til noe som er et resultat av deltakelse i sosiale og kulturelle prosesser, basert på aktivitet, erfaring og refleksjon. Studentene vil delta på studiebesøk i blant annet barnehager og skoler.

Generell studiekompetanse.

Det er begrenset med plasser på kurset.

Dersom antallet internasjonale søkere overstiger antall ledige plasser, vil studenter fra institusjoner som har en studentutvekslingsavtale med Nord universitet prioriteres.

Opptak til programmet Adventure Knowledge. Tilbys også som enkeltemne for internasjonale studenter ved campus Bodø.

KUNNSKAP

Etter å ha gjennomført og bestått emnet vil studenten:

  • Kjenne til utdanningsstrukturen, opplæringsloven, læreplanen og tradisjoner og grunnleggende ideer i det norske utdanningssystemet.
  • Ha kjennskap om stedsbasert læring som en tilnærming til pedagogisk tilbud og det s.k. Experience pedagogy og Experience-based learning, og forholdet mellom erfaring, refleksjon og læring.
  • Kjenne til utendørs læring og kulturelle aktiviteter, og identifisere eksempler på erfaringsbasert læring i norsk skole.
  • Kjenne til entreprenørskap-læring i skolen.
  • Ha kjennskap til EU-politikk for erfaringsbasert, uformell og livslang læring.

FERDIGHETER

Etter å ha gjennomført og bestått emnet vil studenten:

  • Kunne analysere, beskrive og sammenligne det norske utdanningssystemet med skolesystemet i hjemlandet og andre land.
  • Kunne ta del i sted- og erfaringsbaserte læringsaktiviteter som studiebesøk og ekskursjoner.
  • Kunne planlegge og organisere steds- og opplevelsesbaserte læringsaktiviteter for barn.

GENERELL KOMPETANSE

Etter å ha gjennomført og bestått emnet vil studenten:

  • Forstå ulike begreper om læring og bruken av dem i de nasjonale utdanningssystemene.
  • Delta i diskusjoner om ideene bak dannelsen av de europeiske og nasjonale utdanningssystemene.
  • Være reflektert om sin egen læring i forskjellige sammenhenger.
Semesteravgift og pensumlitteratur.
Emnet er obligatorisk i programmet Adventure Knowledge. For studenter som ikke tar hele programmet kan det tas som enkeltemne dersom det er ledige plasser i programmet. 
Forelesinger, gruppearbeid, studiebesøk til skoler og barnehager. 
Emneundersøkelse (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Ingen praksis.

Obligatorisk deltakelse 80 %

4-dagers hjemmeeksamen A-F

Ingen.