Emnebeskrivelse for 2023/24
Idésøk og entreprenørielle muligheter
ENT5013
Emnebeskrivelse for 2023/24

Idésøk og entreprenørielle muligheter

ENT5013

I dette emnet vil studentene utvikle kompetanse i å utforske entreprenørielle ideer og muligheter, en ferdighet som er nødvendig for å kunne etablere verdiskapende prosjekter og oppstartsbedrifter. De får trening i hvordan de kan undersøke, analysere og evaluere entreprenørielle ideer og muligheter i samhandling med interessenter og med et fokus på bærekraft.

Emnet vil fokusere på entreprenørielle ideer og muligheter rettet mot næringene blå innovasjon og helse og velferds innovasjon. Studentene vil få trening i hvordan disse avhenger av markeder, trender, interessenter, resurser og samarbeid, samt hvordan disse faktorene kan vurderes i lys av potensiell verdiskapning og bærekraftighet.

I emnet vil studentene bli introdusert for tverrfaglig samarbeid, hvor studentene utfordres til bruke sine ulike kompetanser og erfaringer på nye måter for å sammen identifisere umedgjørlige og kompliserte problemstillinger med autentisk tilhørighet.

Resultatene fra emnet, potensielle prosjekter eller forretningsideer, vil danne grunnlaget for studentenes videre studier, og vil bli brukt i påfølgende emner i studieprogrammet.

Oppfyller gjeldende opptakskrav til Master i entreprenørskap og forreningsutvikling.

Kunnskap:

Studenten skal etter fullført emne ha fått

  • Avansert kunnskap om entreprenørielt idésøk og markedsundersøkelser
  • Avansert kunnskap om faktorer som påvirker gjennomførbarheten til nye prosjekter eller selskaper
  • Kunnskap om hvordan man kan utnytte og kombinere innsikt fra ulike fagretninger i arbeid med komplekse ideer eller muligheter
  • Avansert kunnskap om hvordan ulike beslutninger og valg av kontekster påvirker en ide eller et prosjekts bærekraftighet.

Ferdigheter:

​Studenten skal etter fullført emne

  • Ha evne til å analysere og evaluere ulike valgalternativer for en ide eller mulighet for å øke muligheten til å skape verdi
  • Ha evne til å teste, undersøke og evaluere ulike aktiviteter for å iverksette en ide eller mulighet for å gjøre den mest mulig bærekraftig
  • Ha evne til å utnytte og skaffe kunnskap fra ulike fagdisipliner i undersøkelser og evalueringer av entreprenørielle ideer eller muligheter

Generelle kompetanser:

Studenten skal etter fullført emne kunne

  • Samarbeide og kommunisere med eksperter fra ulike disipliner om komplekse ideer, muligheter eller løsninger
  • Presentere og diskutere ulike entreprenørielle ideer eller muligheter med eksperter
  • Reflektere omkring egen tilnærming, samarbeid og generelle erfaringer i arbeid med entreprenørielle aktiviteter
Studentene må undersøke og kontakte potensielle interessenter gjennom fysiske møter eller andre kommunikasjonsmidler.
Obligatorisk

Undervisningen bygger på følgende metoder:

Studentene vil arbeide i grupper med forhåndsutvalgte ideer eller entreprenørielle muligheter. Studentenes arbeid i emnet vil foregå over fem uker gjennom semesteret, hvor ulike team arbeider med ulike ideer fra autentiske kontekster, for eksempel innovasjon- og forskningsmiljøer, offentlige og private foretak, eller fra samfunnet forøvrig. Gruppenes arbeid presenteres for tilbakemelding i slutten av arbeidsuken, og følges av refleksjonsarbeid for å understøtte læring. Forelesninger og seminarer vil gi studentene innsikt i verktøy perspektiver og metoder som kan anvendes i arbeidet.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Mappeevaluering:

  • Gruppearbeidene (40%) Vurdering A-F.
  • Individuell refleksjonsoppgave ( 60%) Vurdering A-F.