Emnebeskrivelse for 2024/25
Entreprenøriell markedsføring
ENT5016
Emnebeskrivelse for 2024/25

Entreprenøriell markedsføring

ENT5016

Emnet gir en teoretisk og praktisk innføring i hvordan entreprenørielle virksomheter kan ta en forretningside til markedet. Markedsføringsverktøyene som presenteres i emnet tar hensyn til de begrensede markedsføringsressurser som mange start-ups har, og behovet for å raskt skaffe seg salgsinntekter. Emnet presenterer sentrale begreper, verktøy og beslutninger for nye virksomheter, herunder:

  • identifisering av kundesegmenter og estimering av etterspørsel
  • utvikling av strategi og markedsplan
  • utvikling av produkter, kundeverdi og sterke merkevarer
  • valg av markedsførings- og salgskanaler
  • markedskommunikasjon og personlig salg
  • prissetting
  • servicekvalitet
Oppfyller gjeldende opptakskrav til Master i entreprenørskap og forreningsutvikling.

Kunnskap:

  • Forståelse for sentrale og avanserte markedsføringstemaer for entreprenørielle virksomheter.
  • Inngående kunnskap om sentrale og avanserte markedsføringsverktøy for å lykkes i å lansere en forretningsidé.
  • Forstå hvordan en entreprenør kan være markeds- og kundeorientert.

Ferdigheter:

  • Beherske sentrale og avanserte markedsføringsverktøy for entreprenørielle virksomheter.
  • Kunne gjennomføre avanserte analyser av markedet og forstå kundebehov og markedspotensial.
  • Kunne utarbeide markedsstrategi og markedsplan for entreprenørielle virksomheter.

Generell kompetanse:

  • Kunne arbeide systematisk og analytisk i valg av markedsstrategi og markedsføring for en virksomhet.
  • Kunne identifisere markedsmuligheter og markedspotensial for en virksomhet.
  • Kunne analysere og planlegge produktutvikling, prissetting, distribusjon, markedskommunikasjon og personlig salg for en virksomhet.
  • Kunne diskutere og reflektere over faglige problemstillinger innen fagområdet markedsføring.
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur
Obligatorisk

Undervisningen vil være en kombinasjon mellom forelesning, casearbeid og studentpresentasjoner. Eksterne case vil i stor grad være fra næringene blå innovasjon og helse og velferdsinnovasjon.

Krav om 80% obligatorisk oppmøte på undervisning pga. viktigheten av markedsføring/salg for å tiltrekke kunder, skape inntekter og gjøre en start-up levedyktig. Det legges videre til grunn at emnet i stor grad er praktisk og teambasert, og fravær vil medføre at viktig læring knyttet til team og læring av hverandre ikke gir tilstrekkelig læringsutbytte.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering, karakterregel Bokstavkarakterer

  • Skriftlig skoleeksamen, 3 timer, teller 60/100 av karakteren, karakterregel Bokstavkarakterer
  • Oppgave - gruppe (1-3 studenter), teller 40/100 av karakteren, karakterregel Bokstavkarakterer

Det tas forbehold om endringer i vurderingsform. Korrekte vurderingsform vises i StudentWeb ved oppmelding til aktuelt emne

Blyant, penn, linjal, enkel kalkulator og tospråklige ordbøker. Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.