Entreprenøriell markedsføring
Emnet gir en teoretisk og praktisk innføring i hvordan entreprenørielle virksomheter kan ta en forretningside til markedet. Markedsføringsverktøyene som presenteres i emnet tar hensyn til de begrensede markedsføringsressurser som mange start-ups har, og behovet for å raskt skaffe seg salgsinntekter. Emnet presenterer sentrale begreper, verktøy og beslutninger for nye virksomheter, herunder:
- identifisering av kundesegmenter og estimering av etterspørsel
- utvikling av strategi og markedsplan
- utvikling av produkter, kundeverdi og sterke merkevarer
- valg av markedsførings- og salgskanaler
- markedskommunikasjon og personlig salg
- prissetting
- servicekvalitet
Kunnskap:
- Forståelse for sentrale og avanserte markedsføringstemaer for entreprenørielle virksomheter.
- Inngående kunnskap om sentrale og avanserte markedsføringsverktøy for å lykkes i å lansere en forretningsidé.
- Forstå hvordan en entreprenør kan være markeds- og kundeorientert.
Ferdigheter:
- Beherske sentrale og avanserte markedsføringsverktøy for entreprenørielle virksomheter.
- Kunne gjennomføre avanserte analyser av markedet og forstå kundebehov og markedspotensial.
- Kunne utarbeide markedsstrategi og markedsplan for entreprenørielle virksomheter.
Generell kompetanse:
- Kunne arbeide systematisk og analytisk i valg av markedsstrategi og markedsføring for en virksomhet.
- Kunne identifisere markedsmuligheter og markedspotensial for en virksomhet.
- Kunne analysere og planlegge produktutvikling, prissetting, distribusjon, markedskommunikasjon og personlig salg for en virksomhet.
- Kunne diskutere og reflektere over faglige problemstillinger innen fagområdet markedsføring.
Undervisningen vil være en kombinasjon mellom forelesning, casearbeid og studentpresentasjoner. Eksterne case vil i stor grad være fra næringene blå innovasjon og helse og velferdsinnovasjon.
Krav om 80% obligatorisk oppmøte på undervisning pga. viktigheten av markedsføring/salg for å tiltrekke kunder, skape inntekter og gjøre en start-up levedyktig. Det legges videre til grunn at emnet i stor grad er praktisk og teambasert, og fravær vil medføre at viktig læring knyttet til team og læring av hverandre ikke gir tilstrekkelig læringsutbytte.
Sammensatt vurdering, karakterregel Bokstavkarakterer
- Skriftlig skoleeksamen, 3 timer, teller 60/100 av karakteren, karakterregel Bokstavkarakterer
- Oppgave - gruppe (1-3 studenter), teller 40/100 av karakteren, karakterregel Bokstavkarakterer
Det tas forbehold om endringer i vurderingsform. Korrekte vurderingsform vises i StudentWeb ved oppmelding til aktuelt emne
Blyant, penn, linjal, enkel kalkulator og tospråklige ordbøker. Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.