Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Avansert forretningsutvikling
ENT5019
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Avansert forretningsutvikling

ENT5019
Arbeidslivet etterspør praktiske ferdigheter og erfaring med problemløsning, idéutvikling og teamarbeid. I dette kurset fokuseres det på utvikling og realisering av forretningsideer til lønnsomme forretningskonsepter. Grupper bestående av 2-4 studenter skal i løpet av kurset utarbeide en forretningsplan/forretningsskisse i samarbeid med en gründer eller en bedrift. Kurset gir deg verdifull trening gjennom samarbeid med idéhavere og mulighet til å bruke og teste ut det du har lært i andre kurs.
Emnet er kun åpent for studenter på studieprogrammet Master of Science in Business.
Studenten må ha bestått minimum 45 studiepoeng første studieår for å få anledning til å starte på emnene i 3. semester.

Kunnskap - studenten

Innehar avansert kunnskap innenfor forretningsutvikling.

Gjennom å utarbeide en forretningsplan har studenten tilegnet seg inngående og spesialisert kunnskap om:

  1. forretningsidé, målsettinger og visjon
  2. forretningsmodeller, forretningsplaner og forretningskonsept
  3. bruk av analyseverktøy
  4. velge passende fremgangsmåte og dokumentstruktur (lean startup, plan, modell etc)
  5. kundebehov, produktkrav og produktutvikling
  6. organisasjons- og selskapsform
  7. hvordan bygge forretningsmessige relasjoner
  8. budsjettering, kapitalbehov, finansiering og risikoanalyse
  9. utarbeidelse av handlingsplaner
  10. hva som gjør at et team fungerer
  11. om hvorfor og hvordan personer starter nye bedrifter og videreutvikler eksisterende.
  12. om hvordan forretningsmuligheter oppdages eller skapes og konsekvensene av å utnytte forretningsmulighetene.

Ferdigheter - studenten kan selvstendig

  1. Analysere forretningsmuligheter
  2. Kritisk vurdere ulike muligheter for videreutvikling av et forretningskonsept
  3. Gi råd til entreprenører når det gjelder å utvikle forretningskonsepter
  4. Identifisere sitt eget potensiale som gründer
  5. Strukturere og formulere en forretningsplan el.l. i samarbeid med en gründer/bedrift
  6. Presentere en forretningside til relevante aktører
  7. Reflektere over samarbeidet i et team og hvordan egne og andres handlingsmønstre og væremåter påvirker samarbeidet

Generell kompetanse - studenten kan:

  1. Anvende relevante teoretisk kunnskap på et praktisk og reelt forretningscase
  2. Innhente, strukturere, bearbeide og analysere store mengder forretningsmessig informasjon
  3. Diskutere etablering av nye bedrifter og entreprenørielle prosesser med akademikere og praktikere
  4. Anvende relevant entreprenørskapslitteratur for å analysere praktiske forretningscase
  5. Gjennomføre et prosjektarbeid i team
  6. Formidle selvstendig arbeid om etablering av nye bedrifter og beherske fagområdets uttrykksformer
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin. Studenten dekker selv eventuelle reiseutgifter i forbindelse med kontakt med idehaver.
En kombinasjon av forelesninger, studentpresentasjoner, veiledning i forbindelse med oppgaveskriving, seminarer og gruppearbeid. Det er obligatorisk deltakelse på workshop og gruppearbeid, samt enkelte utvalgte forelesninger.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering, karakterregel Bokstavkarakterer

  • Arbeidskrav, teller 0/100 av karakteren, karakterregel Godkjent/ Ikke godkjent.
  • Obligatorisk deltakelse, teller 0/100 av karakteren, karakterregel Godkjent/ Ikke godkjent.
  • Oppgave - Forretningsplan - gruppe 2-4 studenter, teller 60/100 av karakteren, karakterregel Bokstavkarakterer.
  • Skoleeksamen, 4 timer, individuell, alle trykte og skrevne hjelpemidler tillatt - IKKE internettilgang, teller 40/100 av karakteren, karakterregel Bokstavkarakterer.

Alle trykte og skrevne hjelpemidler tillatt - IKKE internett. Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.