Forsknings- og utviklingsoppgave
Målet med emnet er at arbeidet med forsking- og utvikling (FoU) -kompetansen og FoU- oppgaven skal få et omfang som skal bidra til å øke kompetansen på veien fram mot masterarbeidet 5. studieår. FoU-kompetansen skal arbeides med over 1., 2. og i starten av 3. studieår. FoU-kompetansen blir vurdert 3.studieår i en FoU-oppgave. Forsknings- og utviklingsoppgaven er et skriftlig arbeid der studenten selv velger om oppgaven dreier seg om et undervisningsfag og /eller pedagogikk og elevkunnskap, eller et tverrfaglig tema.
1.studieår: Her knyttes arbeid med FoU- kompetansen til PEL og gjennom praksis (både gjennom undervisning, oppgaver og arbeidskrav). Stikkord for fokus her er:-Akademisk skriving-Litteratursøk-Kildehåndtering-Kildekritikk-Vitenskapelig metode-Kritisk refleksjon
2. studieår: Her knyttes arbeid med FoU- kompetansen til undervisning av faginnhold i norsk/matematikk og gjennom praksis (undervisning, oppgaver og arbeidskrav).Her bygger en på punktene vist til på 1. året og utvides med forskningsetikk og metodiske tilnærminger.
3.studieår: I starten av tredje studieår arbeides det med en videreutvikling av FoU-kompetansen, og det gjennomføres metodekurs. FoU- kompetansen bli vurdert i studentens FoU- oppgave.
Studentene vil få tilbud om veiledning i FoU- arbeidet, men har selv ansvar for å ta kontakt med veileder. FoU- oppgaven som skrives kan knyttes til praksis for å få frem utviklingsarbeidsperspektivet i FoU (innovasjoner/empiri). Arbeid med selve FoU- oppgaven (analyse, skriving av tekst) legges utenom praksis. I løpet av studieåret på våren, vil studentene få tilbud om et FoU-seminar som er en del av veiledningsressursen. Den faglige vurderingen vil bli knyttet opp mot læringsutbytte beskrivelsen.FoU-oppgaven er på 0 (null) poeng, men tilsvarer en arbeidsmengde på 10 poeng. Studentene må bestå dette for å kunne starte på masteroppgaven 5. studieår.
Kunnskap
Studentene har kunnskap om
- vitenskapteoretiske spørsmålsstillinger innen utdanningsforskning
- metodiske utfordringer innen forskningsbasert erfaringslæring
- ulike metodiske tilnærminger i akademisk skriving
Ferdigheter
Studenten skal kunne
- analysere kritisk relevant forskingsarbeid knyttet til skole og undervisning
- arbeide med, og vurdere, utviklings- og endringsarbeid i skolen
- bruke sentral vitenskapteoretisk- og forskningsmetodisk kunnskap i utformingen av eget forskingsprosjekt ,og kunne skrive på en drøftende måte
Generell kompetanse
Studenten skal
- kunne arbeide med faglige, didaktiske og andre pedagogiske problemstillinger ut fra reelle problem i skolen
- vite hva som skal til for å sette i gang og vurdere endrings- og utviklingsoppgaver knyttet til skolefaglege spørsmål
- kunne ta stilling til noen grunnleggende forskningsetiske problemstillinger
Sammensatt vurdering: Alle delene beskrevet under må være godkjent/bestått, for å få endelig karakter i emnet.
Arbeidskrav: Prosjektskisse, 5. semester. Vurderes til godkjent/ikke godkjent, og teller 0/100 av karakteren.
Oppgave (OP), individuelt eller parvis. 5. semester.
FoU- oppgaven skal ha et omfang på 5000 (+/- 10%) ord ved individuell innlevering.
Det åpnes for at 2 studenter kan skrive sammen og da er omfanget 7000 (+/- 10 ord). Henvisninger i teksten er inkludert i dette omfanget, men ikke litteraturliste, sammendrag, forord eller eventuelle vedlegg.
Studenten må ha studiepoeng i det undervisningsfaget som er FoU-oppgavens tema.
Eksamen vurderes til bestått eller ikke bestått, og teller 100/100 av karakteren.
Øvrige formelle krav vil gis i Retningslinjene for FoU- oppgave i Grunnskolelærerutdanningen som kommer i Canvas.