Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Forsknings- og utviklingsoppgave
FOU1001
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Forsknings- og utviklingsoppgave

FOU1001
Dette obligatoriske emnet består av en skriftlig oppgave der studenten videreutvikler sin kompetanse innenfor akademisk skriving og bruk av aktuell forskning. Oppgaven har et omfang på ca. 3000 ord.

Målet med emnet er at arbeidet med Forsking- og utvikling (FoU) -kompetansen og FoU- oppgaven skal få et omfang som skaper et godt grunnlag for å skrive masteroppgaven femte studieår.

FoU-kompetansen skal arbeides med over 1., 2. og i starten av 3. studieår. FoU-kompetansen blir vurdert 3.studieår i en FoU-oppgave. Forsknings- og utviklingsoppgaven er et skriftlig arbeid der studenten selv velger om oppgaven dreier seg om et undervisningsfag og /eller pedagogikk og elevkunnskap, eller et tverrfaglig tema.

1.studieår: Her knyttes arbeid med FoU- kompetansen til PEL og gjennom praksis (både gjennom undervisning, oppgaver og arbeidskrav). Stikkord for fokus her er:

-Akademisk skriving

-Litteratursøk

-Kildehåndtering

-Kildekritikk

-Vitenskapelig metode

-Kritisk refleksjon

2. studieår: Her knyttes arbeid med FoU- kompetansen til undervisning av faginnhold i norsk/matematikk og gjennom praksis (undervisning, oppgaver og arbeidskrav).

Her bygger en på punktene vist til på 1. året og utvides med forskningsetikk og metodiske tilnærminger.

3.studieår: I starten av tredje studieår arbeides det med en videreutvikling av FoU-kompetansen, og FoU- kompetansen bli vurdert i studentens FoU- oppgave.

Her blir studentene tilbudt et metodekurs i uke 34 som går samtidig på alle studiesteder (ikke obligatorisk oppmøteplikt).

Det anbefales på det sterkeste å følge metodekurset. Studentene vil få tilbud om veiledning i FoU- arbeidet, men har selv ansvar for å ta kontakt med veileder. FoU- oppgaven som skrives kan knyttes til praksis for å få frem utviklingsarbeidsperspektivet i FoU (innovasjoner/empiri). Arbeid med selve FoU- oppgaven (analyse, skriving av tekst) legges utenom praksis. I løpet av studieåret på våren, vil studentene få tilbud om et FoU-seminar som er en del av veiledningsressursen.

Den faglige vurderingen vil bli knyttet opp mot læringsutbytte beskrivelsen.

FoU-oppgaven er på 0 (null) poeng, men tilsvarer en arbeidsmengde på 10 poeng. Studentene må bestå dette for å kunne starte på masteroppgaven 5. studieår.


Opptak til studieprogrammet. Tilbys ikke som enkeltemne.

Kunnskap

Studentene har kunnskap om

  • vitenskapteoretiske spørsmålsstillinger innen utdanningsforskning
  • metodiske utfordringer innen forskningsbasert erfaringslæring
  • ulike metodiske tilnærminger i akademisk skriving

Ferdigheter

Studenten skal kunne

  • analysere kritisk relevant forskingsarbeid knyttet til skole og undervisning
  • arbeide med, og vurdere, utviklings- og endringsarbeid i skolen
  • bruke sentral vitenskapteoretisk- og forskningsmetodisk kunnskap i utformingen av eget forskingsprosjekt ,og kunne skrive på en drøftende måte

Generell kompetanse

Studenten skal

  • kunne arbeide med faglige, didaktiske og andre pedagogiske problemstillinger ut fra reelle problem i skolen
  • vite hva som skal til for å sette i gang og vurdere endrings- og utviklingsoppgaver knyttet til skolefaglege spørsmål
  • kunne ta stilling til noen grunnleggende forskningsetiske problemstillinger
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.
Obligatorisk.
Selvstendig arbeid og forelesninger/seminarer. Individuell veiledning.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Arbeidskrav: Prosjektskisse, 5. semester. Godkjent/ Ikke godkjent

Oppgave (OP), individuelt eller parvis. 5. semester.

FoU- oppgaven skal ha et omfang på 5000 (+/- 10%) ord ved individuell innlevering.

Det åpnes for at 2 studenter kan skrive sammen og da er omfanget 7000 (+/- 10 ord). Henvisninger i teksten er inkludert i dette omfanget, men ikke litteraturliste, sammendrag, forord eller eventuelle vedlegg.

Øvrige formelle krav vil gis i Retningslinjene for FoU- oppgave i Grunnskolelærerutdanningen som kommer i Canvas.

Studenten må ha studiepoeng i det undervisningsfaget som er FoU-oppgavens tema.

Eksamen vurderes til bestått eller ikke bestått.

Alle hjelpemidler som er i tråd med Nord sitt regelverk.

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.