Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Forsknings- og utviklingsoppgave
FOU1001
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Forsknings- og utviklingsoppgave

FOU1001
Dette obligatoriske emnet består av en skriftlig oppgave der studenten videreutvikler sin kompetanse innenfor akademisk skriving og bruk av aktuell forskning. Oppgaven har et omfang på ca. 3000 ord.

Forsknings- og utviklingsoppgaven er et skriftlig arbeid der studenten selv velger om oppgaven dreier seg om et undervisningsfag og /eller pedagogikk og elevkunnskap, eller et tverrfaglig tema.

Oppgaven må være profesjonsrettet og knyttet til praksisfeltet/skolen.

Oppgaven er et selvstendig skriftlig arbeid der studenten utvikler og bruker akademisk skriving og forskning for å formulere og svare på en problemstilling. Hver student får tildelt en veileder som godkjenner problemstillingen. Oppgaven bygger på kompetansen i akademisk skriving og kildebruk, kritisk refleksjon og tenking som studenten har opparbeidet i første og andre studieår.

Problemstillingen i oppgaven knyttes til sentrale faglige, didaktiske og/eller andre pedagogiske utfordringer som skolen står i.

Arbeidet med oppgaven gir økt kompetanse og evne til kritisk refleksjon knyttet til lærerrollen og arbeidet i skolen.

Oppgaven og emnet har et omfang på null studiepoeng, men er obligatorisk i utdanningen. Emnet må være fullført og bestått før studenten får begynne på arbeidet med masteroppgaven i det femte og siste studieåret.

Opptak til studieprogrammet. Tilbys ikke som enkeltemne.

Kunnskap

Studentene har kunnskap om

  • vitenskapteoretiske spørsmålsstillinger innen utdanningsforskning
  • metodiske utfordringer innen forskningsbasert erfaringslæring
  • ulike metodiske tilnærminger i akademisk skriving

Ferdigheter

Studenten skal kunne

  • analysere kritisk relevant forskingsarbeid knyttet til skole og undervisning
  • arbeide med, og vurdere, utviklings- og endringsarbeid i skolen
  • bruke sentral vitenskapteoretisk- og forskningsmetodisk kunnskap i utformingen av eget forskingsprosjekt ,og kunne skrive på en drøftende måte

Generell kompetanse

Studenten skal

  • kunne arbeide med faglige, didaktiske og andre pedagogiske problemstillinger ut fra reelle problem i skolen
  • vite hva som skal til for å sette i gang og vurdere endrings- og utviklingsoppgaver knyttet til skolefaglege spørsmål
  • kunne ta stilling til noen grunnleggende forskningsetiske problemstillinger
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.
Obligatorisk.
Selvstendig arbeid og forelesninger/seminarer. Individuell veiledning.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

MAPPE som består av 3 arbeidskrav; tekst 1,2 og 3, hvorav FoU- oppgaven er hovedtekst (3).

AK1: tekst fra første studieår. 1000 ord. Vurdering: godkjent / ikke godkjent

AK2: tekst fra andre studieår. 2000 ord. Vurdering: godkjent / ikke godkjent

AK3 : FOU-oppgave. 3000 ord. Vurdering: godkjent / ikke godkjent

Vurdering: A-F. Teller 100% av karakteren.

Alle hjelpemidler som er i tråd med Nord sitt regelverk.

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.