Forsknings- og utviklingsoppgave
Forsknings- og utviklingsoppgaven er et skriftlig arbeid der studenten selv velger om oppgaven dreier seg om et undervisningsfag og /eller pedagogikk og elevkunnskap, eller et tverrfaglig tema.
Oppgaven må være profesjonsrettet og knyttet til praksisfeltet/skolen.
Oppgaven er et selvstendig skriftlig arbeid der studenten utvikler og bruker akademisk skriving og forskning for å formulere og svare på en problemstilling. Hver student får tildelt en veileder som godkjenner problemstillingen. Oppgaven bygger på kompetansen i akademisk skriving og kildebruk, kritisk refleksjon og tenking som studenten har opparbeidet i første og andre studieår.
Problemstillingen i oppgaven knyttes til sentrale faglige, didaktiske og/eller andre pedagogiske utfordringer som skolen står i.
Arbeidet med oppgaven gir økt kompetanse og evne til kritisk refleksjon knyttet til lærerrollen og arbeidet i skolen.
Oppgaven og emnet har et omfang på null studiepoeng, men er obligatorisk i utdanningen. Emnet må være fullført og bestått før studenten får begynne på arbeidet med masteroppgaven i det femte og siste studieåret.
Kunnskap
Studentene har kunnskap om
- vitenskapteoretiske spørsmålsstillinger innen utdanningsforskning
- metodiske utfordringer innen forskningsbasert erfaringslæring
- ulike metodiske tilnærminger i akademisk skriving
Ferdigheter
Studenten skal kunne
- analysere kritisk relevant forskingsarbeid knyttet til skole og undervisning
- arbeide med, og vurdere, utviklings- og endringsarbeid i skolen
- bruke sentral vitenskapteoretisk- og forskningsmetodisk kunnskap i utformingen av eget forskingsprosjekt ,og kunne skrive på en drøftende måte
Generell kompetanse
Studenten skal
- kunne arbeide med faglige, didaktiske og andre pedagogiske problemstillinger ut fra reelle problem i skolen
- vite hva som skal til for å sette i gang og vurdere endrings- og utviklingsoppgaver knyttet til skolefaglege spørsmål
- kunne ta stilling til noen grunnleggende forskningsetiske problemstillinger
MAPPE som består av 3 arbeidskrav; tekst 1,2 og 3, hvorav FoU- oppgaven er hovedtekst (3).
AK1: tekst fra første studieår. 1000 ord. Vurdering: godkjent / ikke godkjent
AK2: tekst fra andre studieår. 2000 ord. Vurdering: godkjent / ikke godkjent
AK3 : FOU-oppgave. 3000 ord. Vurdering: godkjent / ikke godkjent
Vurdering: A-F. Teller 100% av karakteren.
Alle hjelpemidler som er i tråd med Nord sitt regelverk.
Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.