Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Extreme Environments
FRI1005
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Extreme Environments

FRI1005
Hvordan reagerer mennesker fysiologisk og kognitivt i ekstreme miljøer? I dette kurset er feltbasert erfaring og praktiske øvelser sentrale begreper. Du vil lære om fysiologiske og psykologiske reaksjoner på ekstreme miljøer mens du for eksempel bygger snøhuler, svømming i åpent vann, skigåing, vintervandring og isklatring.

Ekstreme Environments dekker følgende områder:

  • Erfaringer og kunnskap om aktiviteter i ekstreme miljøer.
  • Mekanismer for kroppstemperaturregulering og de akutte fysiologiske responsene ved eksponering for et bestemt miljø.
  • Psykologiske og sosiale effekter av aktiviteter i ekstreme miljøer
  • Akklimatisering av kroppen som svar på gjentatt eksponering for et bestemt miljø.
  • Ferdigheter som issvømming, isklatring; iglobygging og ulike aktiviteter i ekstreme miljøer vil bli gjennomført.
  • Lære om naturlige omgivelser i ekstreme miljøer og naturens tilpasninger.

Emnet kan tas som enkeltemne. Opptakskrav er generell studiekompetanse.

Emnet inngår som obligatorisk emne i semesterprogrammet Extreme Environments.

Studenter som søker opptak til studieprogrammet prioriteres fremfor studenter som ønsker å ta det som enkeltemne.

KUNNSKAP

Studenten

  • har innsikt i trening og prestasjon i forskjellige miljøer.
  • har kjennskap til ferdigheter og strategier som mennesker kan bruke for å motvirke negative effekter av ekstreme miljøer.
  • kjenner til hvordan man kan vurdere effekten som ulike miljøer har på kroppens respons på å tilpasse seg og prestere.

FERDIGHETER

Studenten:

  • kan vurdere fysiologiske og psykologiske responsene på ekstreme miljøer.
  • kan utveksle erfaringer om feltbaserte opplevelser av menneskets fysiologiske og psykologiske reaksjoner på trening under utvalgte miljøforhold.
  • har ferdighetene som kreves for å gi råd til enkeltpersoner om forberedelsene som er nødvendige for å utføre fysisk aktivitet i disse miljøene.
  • kan diskutere menneskelige fysiologiske og psykologiske reaksjoner på akutt og kronisk eksponering for forskjellige (f.eks. kald luft og vann) miljøer.
  • kan anvende fysiologiske og psykologiske måleteknikker for å måle effekten på ytelse under ekstreme forhold og demonstrere ferdigheter som kan dempe slike effekter.

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • har forståelse for sosiale, psykologiske og fysiologiske utfordringer ved å leve og trene i ekstreme miljøer slik som i Nord-Norge.
  • har innsikt i hvordan man samhandler med andre og naturen i ekstreme miljøer.
  • har kunnskap om og kunne diskutere sosiale og psykologiske aspekter ved å leve i ekstreme miljøer.
  • har utviklet forståelse for og har respekt for naturen i ekstreme miljøer.
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer bærbar PC. Personlig utstyr i forbindelse med uteaktivitetene dekkes av studenten.
Obligatorisk.

Teoretisk og praktisk undervisning.

Aktiv deltakelse og samarbeid mellom studentene er en forutsetning for å kunne oppnå emnets læringsutbytter.

Emnet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Ingen praksis.

Sammensatt vurdering (SV): Alle delene beskrevet under må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet.

Obligatorisk deltakelse (OD): Det er krav om minimum 80% deltakelse. Teller 0/100 av karakteren.

Arbeidskrav (AK): 4 arbeidsoppgaver og aktiv deltakelse. Vurderes til godkjent/ ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.

Hjemmeeksamen (HJ): En ukes (7 dager) individuell skriftlig hjemmeeksamen. HJ har vurderingsuttrykk A-F, der A er beste karakter og F er ikke bestått. Teller 100/100 av karakteren.

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk