Endringsledelse i helsesektoren i en digital kontekst
Det undervises i helsesektorens ledelse og styringskontekst, samt relevante rammeverk som lover og retningslinjer for endringsledelse. Prosessledelse, teknologiledelse og innovasjon er aspekter som naturlig faller inn under endringsledelse i en digital kontekst, og blir derfor grundig omhandlet.
Studenten skal etter gjennomført studie i emnet ha utviklet kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse til å forstå, planlegge, lede og evaluere et avgrenset endringsprosjekt i en digital kontekst i helsesektoren.
Opptakskrav er bachelorgrad i helse- eller sosialfag, og grunnleggende forkunnskaper innen e-helse.
Emnet er et valgfag for master i helsevitenskap, men det åpnes for opptak av andre dersom det er plass.
Studenter som tar Videreutdanningen E-helse - digital samhandling og velferdsteknologi, prioriteres.
Kunnskap
Kandidaten:
- Har avansert kunnskap om ulike teorier innen endringsledelse i en digital kontekst i helsesektoren.
- Har spesialisert innsikt i prosessledelse og teknologiledelse relatert til digitale prosesser.
- Har inngående kunnskap om relevante metoder og modeller for endringsledelse i en digital kontekst i helsesektoren
- Kan anvende kunnskap om innovative prosesser innenfor fagområdet.
Ferdigheter
Kandidaten:
- Kan bruke prosessmodellering eller andre relevante metoder i praktisk og teoretisk problemløsning gjennom åutarbeide en prosjektplan for et digitalt prosjekt
- skal kunne planlegge og beskrive gjennomføring og evaluering av et avgrenset endringsprosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.
Generell kompetanse
Kandidaten:
- Kan kommunisere om relevante problemstillinger, analyser og konklusjoner, både med ansatte i helsesektoren, så vel som til befolkningen/interessenter i samfunnet.
- Kan bidra til innovasjon innen endrings, prosess- og teknologiledelse.
TeoriemneValgemne
Dersom det er ledige studieplasser vil emnet lyses ut som Videreutdanning på mastergradsnivå gjennom Lokalt Opptak
• 3 felles digitale dagsamlinger
• 3 tilrettelagte studiedager med lærerkontakt
• Bruk av metodikken "læringssti", med både individuelle læringsoppgaver og gruppearbeid
Obligatorisk deltakelse og Mappe.
Elementer i mappe:
1. Oppgaver i læringssti
2. Prosjektskisse for endringsprosjekt
3. Hverandrevurdering
Mappe oppsummering
Mappe vurdering: Innholdet i mappa vurderes samlet, og samlet vurdering gis i form av gradert karakter A -F
Mappe teller 100% av karakteren i emnet
Eksamensbesvarelsen skal alltid utarbeides av kandidaten selv. For mer informasjon om ChatGPT eller lignende kunstig intelligens - samt kildehenvisning, ureglementert samarbeid og plagiering: Se Retningslinjer for eksamenskandidater ved Nord universitet- rektorvedtak 16.05.23 https://www.nord.no/student/eksamen