Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Historikeren i samfunnet
HI310LS
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Historikeren i samfunnet

HI310LS

I denne modulen skal studentene, få tildelt en praksisplass. De skal bli kjent med skolen som arbeidsplass og arbeidsoppgaver som er aktuelle for en lektor i historie. Oppgavene kan være utvikling av historiefaglige undervisningsopplegg for grunnskole, videregående skole o.a.

Modulen inneholder et mindre, teoretisk pensum (ca 450 sider), som omfatter historiedidaktikk og hvordan faget brukes i ulike sammenhenger, i institusjoner som for eksempel arkiver og museer, samt i politikk og samfunnsliv for øvrig. Hver student skal i tillegg legge opp et begrenset individuelt pensum (ca 250 sider) som støtter opp om det øvrige arbeidet studenten gjennomfører.

Faglig veiledning av studentene vil foregå i samarbeid mellom historikerne ved FSV og de aktuelle samarbeidspartnerne. Det skal utarbeides kontrakt mellom veileder, student og ekstern samarbeidspartner. Kontrakten må være inngått og underskrevet ved semesterstart. I løpet av den første måneden av semesteret som kurset gjennomføres i, utarbeides prosjektbeskrivelse som også inneholder arbeids- / framdriftsplan for praksisarbeidet, og forslag på tema og problemstilling for den avsluttende prosjektoppgaven som skal leveres som eksamensoppgave. Godkjent prosjektbeskrivelse vedlegges kontrakten.

Praksis skal dokumenteres gjennom praksisrapport og gjennom en skriftlig dokumentasjon av selve det historiske arbeidet (for eksempel fagartikkel, dreiebok for utstilling, arkivkatalog, undervisningsopplegg). Disse to skriftlige arbeidene er utgangspunktet og grunnlaget for den skriftlige eksamensoppgaven (prosjektoppgaven).

Det foreligger veiledende maler for prosjektbeskrivelse, praksisrapport og eksamen (prosjektoppgave)

Studenter må være tatt opp på lektorutdanningen
Studenter må være tatt opp på lektorutdanningen og ha fullført bachelordel av lektorprogrammet.

Læringsutbytte

Kunnskaper:

  • Studenten skal ha kunnskaper om historiedidaktikk og historiebruk, herunder hvordan faget brukes i ulike sammenhenger, for eksempel i arkiver og museer.
  • Kandidaten har erfaringsbasert kunnskap om skoleledelse, klasseledelse, teamarbeid og skole-hjem-samarbeid.

Ferdigheter:

  • Studenten skal vise evne til å diskutere og ta selvstendig stilling til hvordan historisk kunnskap og historiske spørsmål kan anvendes på ulike måter, samt dokumentere og drøfte et praksis-case via praksis- og prosjektrapport.
  • Kandidaten kan samhandle med elever, foresatte, kolleger, skoleledelse og andre aktører i skolen.

Generell kompetanse:

  • Studenten skal vise evne til å sette seg inn avansert litteratur historiedidaktikk og historiebruk, samt være i stand til å anvende denne litteraturen i historiefaglig praksis.
  • Studenten kan ta et selvstendig ansvar for læring, drive ledelse av læringsarbeid, og samarbeide med kollegaer.
I begynnelsen av semesteret (3-4 uker) vil det bli gitt ordinær undervisning knyttet til pensum. I resten av semesteret (februar, mars og april) skal studentene gjennomføre det praktiske arbeidet hos den aktuelle samarbeidspartneren. Arbeidsomfanget (jf. emnets størrelse; 20 studiepoeng) skal i hvert enkelt tilfelle framgå av godkjent prosjektbeskrivelse. Veiledning vil bli gitt av en av historikerne på FSV og oppnevnt veileder hos samarbeidspartneren. Det vil også bli arrangert fellessamling ca. en gang i måneden der studentene kan legge fram problemer og erfaringer fra arbeidet til diskusjon.
Årlige evalueringer som inngår i universitetets kvalitetssikringssystem.
6 uker hvorav en avtalt periode skal være en sammenhengende periode med særlig fokus på selvstendig opplæringsansvar

Sammensatt vurdering, karakterregel Bokstavkarakterer

  • Arbeidskrav - innlevering av prosjektskisse, teller 0/100 av karakteren, karakterregel Godkjent/ Ikke godkjent.

    • Må være bestått før fremstilling til Muntlig justering av oppgave.
  • Arbeidskrav - innlevering av praksisrapport, teller 0/100 av karakteren, karakterregel Godkjent/ Ikke godkjent.

    • Må være bestått før fremstilling til Muntlig justering av oppgave.
  • Praksis - 6 uker (klasseovertakelse), 6 uker, teller 0/100 av karakteren, karakterregel Bestått/ Ikke bestått .
  • Obligatorisk deltakelse: Seminar om barn og unge i vanskelige livssituasjoner
  • Muntlig justering av oppgave, teller 100/100 av karakteren, karakterregel Bokstavkarakterer .
  • Oppgave - maks 25 sider, teller 0/100 av karakteren, karakterregel Bokstavkarakterer .
Blyant, penn, linjal, enkel kalkulator og tospråklige ordbøker.