Emnebeskrivelse for 2024/25
Innføring i historie som akademisk disiplin
HIS1055
Emnebeskrivelse for 2024/25

Innføring i historie som akademisk disiplin

HIS1055
Dette emnet gir en introduksjon til lektorutdanninga som todelt studieprogram, som består av en fagsdisiplinær og en profesjonsfaglig del. Studentene vil få en oversikt over historiefaget og læreryrket, og de skal delta i kommunikasjons- og tekstseminarene, som består hovedparten av emnet. I tillegg skal studentene, gjennom forelesninger, seminarer og skriftlige arbeider, få kunnskap om, og ferdigheter i, analyse av faglige tekster, faglig formidling, kommunikasjon, og profesjonsrollen i læreryrket.
Dette emnet gir en introduksjon til lektorutdanninga som todelt studieprogram, som består av en fagsdisiplinær og en profesjonsfaglig del. Studentene vil få en oversikt over historiefaget og læreryrket, og de skal delta i kommunikasjons- og tekstseminarene, som består hovedparten av emnet. I tillegg skal studentene, gjennom forelesninger, seminarer og skriftlige arbeider, få kunnskap om, og ferdigheter i, analyse av faglige tekster, faglig formidling, kommunikasjon, og profesjonsrollen i læreryrket.
Studenten må være tatt opp på Lektorutdanning i samfunnsfag

Læringsutbytte

Kunnskaper:

  • Studenten skal ha brede kunnskaper om historiefagets tradisjoner, egenart og plass i samfunnet.
  • Studenten skal ha grunnleggende kunnskaper om lærerprofesjonen, skolen som organisasjon, dens utvikling og rolle i samfunnsutviklingen, samt forståelse for skolens mandat.
  • Studenten skal ha grunnleggende kunnskaper om vitenskapelige problemstillinger, kildekritikk og forskningsmetoder.
  • Studenten skal ha grunnleggende kunnskaper om barn og unge i vanskelige situasjoner.
  • Studenten skal ha kjennskap til barnets rett til utdanning og gode oppvekstsvilkår.

Ferdigheter:

  • Studenten skal vise evne til å identifisere standpunkter, argumenter og strukturer i ulike teksttyper.
  • Studenten skal vise evne til å fremføre faglige synspunkter i debatter.
  • Studenten skal vise evne til å finne, vurdere og henvise til fagstoff, og presentere det strukturert, både skriftlig og muntlig.
  • Studenten skal vise evne til å reflektere over historiefaget som fag og læreryrket som profesjon.

Generell kompetanse:

  • Studenten kan formidle grunnleggende sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger skriftlig og muntlig.
  • Studenten kan kommunisere grunnleggende kunnskaper om historiefagets og læreryrkets roller.
  • Studenten har innsikt i hva som kjennetegner faglige tekster, og hvordan slike tekster kan påvirke samfunnet.
  • Studenten har innsikt i faglige og etiske aspekter ved vitenskapelig kunnskapsproduksjon.
  • Studenten har innsikt i betydningen av menneskesyn, verdier og profesjonsetikk innenfor læreryrket.
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.
Obligatorisk
Forelesninger, seminarer, muntlige presentasjoner, oppgaveskriving, medstudentvurdering og oppgaveløsning.
Årlige evalueringer som inngår i universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering (SV) bestående av:

  • MA, Mappeeksamen bestående av to oppgaver
  • OD, Obligatorisk deltakelse på tekstseminarer
  • OD2: Obligatorisk deltakelse på seminar om barn og unge i vanskelige livssituasjoner