Fordypning nordområdene
Emnet gir fordypning i et utvalgt tema fra nordområdenes historie. Studenten innføres i historisk forskning og debatt omkring en bestemt tematikk. Kurset gir opplæring i bruk av historierelatert teori (hvis aktuelt), og i historiske metoder og historiske kilder. Studenten vil ha mulighet til å arbeide selvstendig og kritisk med historisk litteratur og kilder og til å bli kjent med ulike tilnærminger og problemer knyttet til dem.
Innenfor en av de mulige spesialiseringene tar kurset for seg samenes historie og har med det en generell karakter, men det vil også bli lagt særlig vekt på Nordlands samiske historie. Kurset dekker både eldre og nyere samisk historie og de områdene som tradisjonelt har vart samenes bosettingsområder. Vekta blir lagt på det sammensatte samiske samfunnets språklige, kulturelle og økonomiske karakter, og de endringene dette samfunnet har vært gjennom frå de første jeger- og fangstsamfunn og fram til dagens moderne nasjonalstat.
Obligatorisk for studenter i årsstudium og bachelor i historie, som emnet er obligatorisk for, prioriteres. Andre studenter, som emnet er valgbart for, er også velkomne.
For enkeltemnesøkere er opptakskravet generell studiekompetanse eller realkompetanse etter gjeldende regelverk.
Etter vellykket deltakelse skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
- Studenten har mer inngående kunnskap om et emne innen nordområdenes historie.
- Studenten kjenner til ulike forskningstradisjoner på aktuelle feltet.
- Studenten har kjennskap til forskjellige metodiske tilnærminger og om de grunnleggende prinsippene for historisk kildekritikk.
- Studenten er kjent med et bredt spekter av skriftlige kilder fra den aktuelle historiske perioden, og med de spesielle problemene knyttet til hovedemnet for seminaret.
Ferdigheter
- Studenten kan demonstrere teoretiske og metodiske ferdigheter.
- Han eller hun evner å bruke kildemateriale både på en kritisk og konstruktiv måte, for slik å svare på historiske problemstillinger og å koble dem til historiefaglige debatter.
Generell kompetanse
- Studenten er i stand til å lese kilder kritisk og vurdere verdien kritisk og i forhold til samfunnet de har blitt skrevet i.
- Studenten har kunnskap om forskjellige historiske og teoretiske metoder for å løse problemer og etablere ny kunnskap.
- Studenten har fått en systematisk opplæring i historisk og sosialt relevante kunnskapsfelt som også kan brukes utenfor studiet av historie.
Mappe (MA) - fire innleveringer, teller 100/100 av karakteren. Vurderes A-F
Eksamenen kan besvares både på enten norsk og engelsk.