Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2023/24)
Fordypning, forskning og formidling
HIS2005
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2023/24)

Fordypning, forskning og formidling

HIS2005
Kurset tar sikte på å øve opp studentane til å meistre arbeidsmåtar som historikarane brukar til historiegransking og - formidling. Vanlegvis vil det vere snakk om at studenten vel ein bestemt arbeidsmåte, blant fleire typar historieferdigheiter, avhengig av tilgjengelege lærarkrefter og aktuelle forskingstema i fagmiljøet.
Generell studiekompetanse eller realkompetanse etter gjeldende regelverk.

Kunnskap

  • Studenten har kunnskap om den aktuelle typen ferdigheter i historieforskning og i formidlingen og bruken av historie. 
  • Studenten  kjenner til historiefaglige tradisjoner relatert til disse ferdighetene.
  • Studenten har kunnskap om aktuelle metodologiske og/eller teoretiske diskusjoner på feltet.

Ferdigheter

  • Studenten behersker de aktuelle ferdighetene.
  • Studenten er i stand til å demonstrere de innøvde ferdighetene i historieforskning og/eller -formidling.
  • Studenten er i stand til å finne og bruke relevante kilder og litteratur.

Generelle kompetanse

  • Studenten skal være i stand til å planlegge et lite forsknings- eller formidlingsprosjekt basert på  ferdighetene som de har tilegnet seg.
  • Studenten skal være i stand til å gjennomføre  et slik prosjekt.
  • Studenten skal være i stand til å formidle funnene i dette prosjektet gjennom et skriftlig arbeid.
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.
Obligatorisk for bachelor i historie. Valgbart for andre studenter.
Forelesninger, seminarer, muntlige presentasjoner, skriving, prosjektarbeid og oppgaveløsning.
Årlige evalueringer som inngår i universitetets kvalitetssikringssystem.

Arbeidskrav (AK): Skriftlig oppgave på ca. 3 sider (ca. 1200 ord), teller 0/100 av karakteren. Vurderes til bestått/ikke bestått

Oppgave (OP) på 8-10 sider, teller 100/100 av karakteren. Vurderes A-F

Eksamenen kan besvares både på enten norsk og engelsk.