Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Masteroppgave i Human Resource Management
HR301S
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Masteroppgave i Human Resource Management

HR301S
Studenten kan selv velge tema og problemstilling for oppgaven, eventuelt i samråd med veileder. Det er ønskelig at studentene knyttes til relevante forskningsprosjekter/aktiviteter ved Fakultetet. Oppgaven må ha en klar og forskbar problemstilling. Problemstillingen kan være av empirisk eller teoretisk karakter. Empirisk orienterte oppgaver kan bygge på data samlet inn gjennom studentens egen undersøkelse, eller allerede eksisterende data. Oppgaven skal vise at studenten er i stand til å utforme faglig interessante problemstillinger, skaffe til veie materiale som belyser det som man ønsker å studere, og ta i bruk velegnede teoretiske analyseredskap. Der det er relevant, kan oppgaven knyttes til studentens egen yrkesutøvelse, hvor arbeidet beskrives og gjøres til gjenstand for teoretisk refleksjon. Det er et krav at oppgaven må demonstrere en kobling til de obligatoriske emnene på masteren. Omfanget av masteroppgaven skal ikke overskride 50 sider, eksklusive innholdsfortegnelse, litteraturliste og vedlegg. Det er mulig for to studenter å skrive sammen. Oppgaven skal da være 50 % lengre enn de individuelle oppgavene. Det skal være mulig å identifisere den enkelte deltakers innsats. Studenter som har skrevet under veiledningskontrakt tilbys inntil 10 timer veiledning.
Studenten må være tatt opp på master i HRM - erfaringsbasert. Videre må studenten ha bestått minst 30 studiepoeng tilhørende masteren, inkludert MET5009 Forskningsmetode og design del 1.

Kunnskap

Herunder er det lagt vekt på at studenten kan dokumentere:

  • Dybdeinnsikt innenfor et avgrenset område
  • Kjennskap til metodiske teknikker for innsamling, eventuelt bruk av tilgjengelig materiale
  • Oversikt over relevante analytiske verktøy som matcher det studenten har satt seg fore å undersøke

Ferdigheter

Studenten skal kunne dokumentere gjennom masteravhandlingen at han/hun:

  • Behersker det å formulere relevante problemstillinger
  • Har blikk for metodiske problemer og utfordringer
  • Er i stand til å anvende analyseredskaper og da på en slik måte at materialet belyser den valgte problemstillingen
  • Er kritisk i tolkningen av egne funn

Generell kompetanse

Studenten skal beherske det å:

  • jobbe sjølstendig med sentrale faglige/praktiske problemstillinger
  • vise en evne til kritisk/analytisk tenkning
  • ha blikk for eventuelle forskningsetiske utfordringer
  • være i stand til å formidle egne forskningsresultater til fag/yrkesfellesskapet, beslutningstakere og offentligheten i sin alminnelighet
Ingen kostnader ut over semesteravgift og pensumlitteratur.

Læring og undervisning foregår langs tre akser;

  • Egenstudium og individuell 1. veiledning, ansikt til ansikt, på nett eller over telefon.
  • Masterseminar:
  1. Tema for oppgaven med problemformulering og forskningsspørsmål
  2. Oversikt over annen relevant forskning og hva studentens problemstilling kan bidra
  3. Relevant teori og metode
  4. Struktur og tidsplan
  • Prosjektskissen skal leveres programansvarlig etter det første masterseminaret og danner grunnlaget for tildeling av veileder som godkjenner skissen eller gir tilbakemeldinger for behov for omarbeiding.
Årlige evalueringer som inngår i universitetets kvalitetssikringssystem

Masteroppgave med muntlig justerende eksamen.

Individuell eksamen: Maks. 50 sider

Gruppe eksamen (maks. 2 studerende): Maks. 75 sider

Karakterregel: Bokstavkarakterer

Blyant, penn, linjal, enkel kalkulator og tospråklige ordbøker.