Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Restitusjon
IDR2019
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Restitusjon

IDR2019
I dette emnet vil studentene lære om hvordan man kan planlegge trening og restitusjonstiltak for å oppnå optimal tilpasning og effekt av treningen. Studentene på emnet lærer om forholdet mellom belastning og hvile/restitusjon, og man ser på begrepet overtrening og hvordan man skal unngå dette. Man vil gå inn på fysiologien bak treningstilpasninger, og se på hvordan planlegging og restitusjonstiltak bidrar til optimale tilpasninger.
Opptak til studieprogrammet bachelor i trening, helse og prestasjon.
Må ha bestått emnet IDR1013.

Kunnskap:

Studenten skal

  • ha bred kunnskap om avgrensede temaer, teorier, problemstillinger, prosesser, verktøy og metoder som inngår i emnet
  • inneha den nødvendige faktakunnskap som gjelder området og kjenne til ulike begreper som er viktige for fagområdet
  • kunne identifisere ulike av de vanligste teorier og treningsmetoder innen emnet
  • kjenne til forsknings- og utviklingsarbeid i emnet, og hvordan man kan gjennomføre kvalitetssikring av treningsplanlegging
  • ha kunnskap om viktige forhold rundt begrepet restitusjon
  • vite hvilke tiltak som kan påvirke restitusjonsforløpet
  • ha kunnskap om emnets historie, tradisjoner, egenart og plass/betydning for utøvere på alle nivåer
  • forstå etiske utfordringer involvert i fagets forskning, formidling og praksis

Ferdigheter:

Studenten skal

  • kunne anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forskning- og utviklingsarbeid på praktiske og/eller teoretiske problemstillinger knyttet til treningsplanlegging og restitusjon
  • evne å tilegne seg ny oppdatert kunnskap, blant annet ved hjelp av teknologisk utstyr
  • vise evne til å treffe begrunnede valg om treningsplaner på kort og lang sikt kunne reflektere over egen faglig utøvelse som trener/instruktør og justere denne under veiledning
  • kunne finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff om treningsplanlegging og restitusjon og framstille dette slik at det belyser en problemstilling
  • kunne beherske relevante verktøy, teknikker og uttrykksformer slik at det forstås av ulike grupper og utøvere
  • vurdere etiske utfordringer i praksisfeltet og justere egen praksis i forhold til dette
  • kunne praktisere faget innen dets mest sentrale anvendelsesområder
  • evne å analysere tekstlige materiale fra emnets vanligste kilder
  • kunne dokumentere kunnskap og arbeidsprosesser både muntlig og skriftlig

Generell kompetanse:

Studenten skal:

  • ha innsikt i relevante og fag- og yrkesetiske problemstillinger
  • kunne planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter på emnet for ulike grupper og enkeltutøvere, og kunne gjennomføre planlegging av trening for utøvere på alle nivåer og i ulike idretter
  • beherske de arbeidsformer for treningsplanlegging som gjelder i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kunne formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og treningsløsninger både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
  • kunne utveksle synspunkter og erfaringer med andre på ulikt faglig nivå med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god treningspraksis
  • kjenne til eventuell nytenkning og innovasjonsprosesser og aktuelt planleggingsverktøy
Semesteravgift og pensumlitteratur.
Teoriforelesninger, studenpresentasjoner og utstrakt bruk av praktisk utprøving.
Evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveis-evaluering og slutt-evaluering). Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet.

  • Obligatorisk deltakelse i praktisk undervisning 80%. Teller 0/100 av karakteren. Karakterregel godkjent/ikke godkjent.
  • Arbeidskrav, 50 timer praktisk erfaring. Teller 0/100 av karakteren. Karakterregel godkjent/ikke godkjent.
  • Muntlig eksamen, 30 minutter. Teller 100/100 av karakteren. Karakterregel A-E, Beste A, Ikke bestått F.

Ingen.

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.