Emnebeskrivelse for 2024/25
Medieteori og kommunikasjon
IKT1021
Emnebeskrivelse for 2024/25

Medieteori og kommunikasjon

IKT1021
Målet med modulen er å utvikle forståelse for hvordan medier fungerer og hvordan mennesker reagerer på medier. Fokuset er på digitale medier og digitalisering som sosiokulturell prosess. Innholdet i emnet er knyttet til begreper som medier, mediekultur, mediesamfunn, sosial kommunikasjon, mediepedagogikk, og påvirkningsprosesser.
Emnet er kun åpent for studenter på studieprogrammet IKT og læring 2.

Kunnskaper

Ved gjennomført studium skal studenten;

  • ha innsikt i begreper innenfor medieteori og kommunikasjonsteori
  • utvikle forståelse for hvordan medier påvirker samfunn og kultur
  • kunne bygge meningsbærende koblinger mellom medieteori og pedagogikk

Ferdigheter

Ved gjennomført studium skal studenten;

  • kunne forklare begreper innenfor medieteori og kommunikasjonsteori
  • kunne anvende valgte digitale medier for å løse oppgaver i form av medieprodukter
  • kunne reflektere over påvirkning av medier på læringsprosesser og sosialisering

Generell kompetanse

Ved gjennomført studium skal studenten;

  • ha innsikt i betydningen av medier for ulike sosiale praksiser
  • kan drøfte etiske dilemma ved mediekultur
  • kan gjennomføre arbeidsoppgaver ved bruk av digitale verktøy
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Obligatorisk

Studiet er nettbasert og har ingen fysiske eller virtuelle samlinger. Deltagelse i studiet er uavhengig av krav om oppmøte eller synkron deltakelse. Studenters framdrift blir veiledet i forhold til prosesser knyttet til arbeidskrav. Informasjon og kunnskapsbygging organiseres ved hjelp av LMS (digital læringsplattform) og Internett.

LMS Canvas fungerer som høgskolens klasserom på nett. Mappevurdering står sentralt i studiet og studentenes eget arbeid. Studiet vektlegger aktiv kommunikasjon studentene i mellom, og mellom studenter og forelesere. I noen tilfeller vil samarbeid i team kunne bli vektlagt, men individuelt ansvar for arbeidskrav er formalisert (se retningslinjer for mappevurdering). Sentralt for arbeid med mapper er arbeidskrav som fungerer som milepæler i arbeidet.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Mappeevaluering.

Alle relevante hjelpemidler tillatt. Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.