Emnebeskrivelse for 2023/24
Informasjons- og danningsmessige aspekter ved sosiale medier
IKT1022
Emnebeskrivelse for 2023/24

Informasjons- og danningsmessige aspekter ved sosiale medier

IKT1022
Emnet skal bygge opp kunnskap om ulike sosiale mediers virkemåte og hvordan de kan brukes for å bygge en digital identitet. Målet med modulen er å gi innsikt i hvordan sosiale medier påvirker samfunnet og hvordan de kan brukes for personlig og faglig utvikling. Det faglige innholdet omfatter følgende begreper: brukergenerert innhold, interaksjon på nett, digital synlighet, livslang læring, personlig læringsnettverk. Kurset er en del av Nord universitet sitt internasjonale tilbud og arbeidsspråk er både norsk og engelsk.
Emnet er kun åpent for studenter på studieprogrammet IKT og læring 2.

Kunnskaper

Studenten skal

  • forstå funksjoner ved ulike sosiale medier
  • forstå betydning av nettverkseffekt
  • kjenne til bruk av sosiale medier i opplæringsøyemed

Ferdigheter

Studenten skal

  • kunne bygge digital synlighet
  • kunne delta aktivt i samarbeid med andre via sosiale medier
  • kunne anvende sosiale medier for pedagogisk formål

Generell kompetanse

Studenten skal

  • være kritisk og kunne analysere og reflektere over egen bruk av sosiale medier
  • vise innsikt i nye egenskaper ved sosial kommunikasjon
  • anvende sosiale medier som læringsverktøy
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Obligatorisk

Studiet er nettbasert og har ingen fysiske eller virtuelle samlinger. Deltagelse i studiet er uavhengig av krav om oppmøte eller synkron deltakelse. Studenters framdrift blir veiledet i forhold til prosesser knyttet til arbeidskrav. Informasjon og kunnskapsbygging organiseres ved hjelp av LMS (digital læringsplattform) og Internett.

LMS Canvas fungerer som høgskolens klasserom på nett. Mappevurdering står sentralt i studiet og studentenes eget arbeid. Studiet vektlegger aktiv kommunikasjon studentene i mellom, og mellom studenter og forelesere. I noen tilfeller vil samarbeid i team kunne bli vektlagt, men individuelt ansvar for arbeidskrav er formalisert (se retningslinjer for mappevurdering). Sentralt for arbeid med mapper er arbeidskrav som fungerer som milepæler i arbeidet.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Mappeevaluering.
Alle relevante hjelpemidler tillatt.