Emnebeskrivelse for 2024/25
Informasjons- og danningsmessige aspekter ved sosiale medier
IKT1022
Emnebeskrivelse for 2024/25

Informasjons- og danningsmessige aspekter ved sosiale medier

IKT1022
Emnet skal bygge opp bevissthet om sosiale mediers informasjonsrolle og dens mangesidige konsekvenser. Målet med modulen er å gi innsikt i nye egenskaper ved sosial kommunikasjon som utviklet seg ved økt bruk av sosiale medier, og relatere disse til læringsprosesser samt sikkerhetsmessige utfordringer. Det faglige innholdet fokuserer på sosiale mediers påvirkning. Fagemnet er en del av Nord universitet sitt internasjonale tilbud og arbeidsspråk er både norsk og engelsk.
Emnet er kun åpent for studenter på studieprogrammet IKT og læring 2.

Kunnskaper

Studenten skal

  • Kjenne til teoretiske perspektiver på mediepåvirkning
  • Ha innsikt i ulike aspekter ved sosiale mediers virkning og innflytelse
  • Ha innsikt i det læringsmessige potensialet i sosiale medier og kjenne til pedagogisk syn på nettverkslæring
  • Kjenne til ulike sikkerhetsmessige utfordringer ved bruk av sosiale medier

Ferdigheter

Studenten skal

  • kunne foreta analyse og kritisk vurdering av informasjon gitt via sosiale medier
  • kunne anvende sosiale medier i bevisstgjøringsarbeidet i egen virksomhet
  • Kunne bygge eget personlig læringsnettverk ved bruk av sosiale medier
  • Kunne reflektere over nettverkslæring fra et pedagogisk perspektiv

Generell kompetanse

Studenten skal

  • Kunne reflektere over sosiale mediers påvirkningskraft
  • Kunne analysere etiske dilemmaer relatert til bruk av sosiale medier
  • kunne være kritisk til egen bruk av sosiale medier
  • Kunne beskytte seg selv mot angrep utført via sosiale medier
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Obligatorisk

Studiet er nettbasert og har ingen fysiske eller virtuelle samlinger. Deltagelse i studiet er uavhengig av krav om oppmøte eller synkron deltakelse. Studenters framdrift blir veiledet i forhold til prosesser knyttet til arbeidskrav. Informasjon og kunnskapsbygging organiseres ved hjelp av LMS (digital læringsplattform) og Internett.

LMS Canvas fungerer som høgskolens klasserom på nett. Mappevurdering står sentralt i studiet og studentenes eget arbeid. Studiet vektlegger aktiv kommunikasjon studentene i mellom, og mellom studenter og forelesere. I noen tilfeller vil samarbeid i team kunne bli vektlagt, men individuelt ansvar for arbeidskrav er formalisert (se retningslinjer for mappevurdering). Sentralt for arbeid med mapper er arbeidskrav som fungerer som milepæler i arbeidet.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Mappeevaluering.

Alle relevante hjelpemidler tillatt. Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.