Informasjons- og danningsmessige aspekter ved sosiale medier
Kunnskaper
Studenten skal
- Kjenne til teoretiske perspektiver på mediepåvirkning
- Ha innsikt i ulike aspekter ved sosiale mediers virkning og innflytelse
- Ha innsikt i det læringsmessige potensialet i sosiale medier og kjenne til pedagogisk syn på nettverkslæring
- Kjenne til ulike sikkerhetsmessige utfordringer ved bruk av sosiale medier
Ferdigheter
Studenten skal
- kunne foreta analyse og kritisk vurdering av informasjon gitt via sosiale medier
- kunne anvende sosiale medier i bevisstgjøringsarbeidet i egen virksomhet
- Kunne bygge eget personlig læringsnettverk ved bruk av sosiale medier
- Kunne reflektere over nettverkslæring fra et pedagogisk perspektiv
Generell kompetanse
Studenten skal
- Kunne reflektere over sosiale mediers påvirkningskraft
- Kunne analysere etiske dilemmaer relatert til bruk av sosiale medier
- kunne være kritisk til egen bruk av sosiale medier
- Kunne beskytte seg selv mot angrep utført via sosiale medier
Studiet er nettbasert og har ingen fysiske eller virtuelle samlinger. Deltagelse i studiet er uavhengig av krav om oppmøte eller synkron deltakelse. Studenters framdrift blir veiledet i forhold til prosesser knyttet til arbeidskrav. Informasjon og kunnskapsbygging organiseres ved hjelp av LMS (digital læringsplattform) og Internett.
LMS Canvas fungerer som høgskolens klasserom på nett. Mappevurdering står sentralt i studiet og studentenes eget arbeid. Studiet vektlegger aktiv kommunikasjon studentene i mellom, og mellom studenter og forelesere. I noen tilfeller vil samarbeid i team kunne bli vektlagt, men individuelt ansvar for arbeidskrav er formalisert (se retningslinjer for mappevurdering). Sentralt for arbeid med mapper er arbeidskrav som fungerer som milepæler i arbeidet.
Alle relevante hjelpemidler tillatt. Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.