Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Spillbasert læring
IKT1023
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Spillbasert læring

IKT1023
Målet med modulen er å få innsikt i dataspills læringsmessige kvaliteter og hvordan de kan utnyttes i opplærings- og instruksjonsøyemed for å skape variasjon og motivasjon for læring. Fokuset er på å utvikle forståelse for hvordan spillets mekanikk og dynamikk kan relatere til læringsteori og læringskontekster. Videre eksperimenterer vi med det å utvikle eget spill for bruk i pedagogisk sammenheng. Kurset er en del av Nord universitets internasjonale tilbud og arbeidsspråk er både norsk og engelsk.
Emnet er kun åpent for studenter på studieprogrammet IKT og læring 2.

Kunnskaper

Ved gjennomført studium skal studenten;

  • Ha kunnskap om pedagogisk potensialet i dataspill
  • Ha kunnskap om hvordan enkelt programmeringsspråk kan brukes for å utvikle pedagogisk dataspill

Ferdigheter

Ved gjennomført studium skal studenten;

  • Kunne analysere dataspill ut fra læringsteoretiske perspektiver
  • Kunne utvikle eget dataspill ved bruk av enkelt programmeringsspråk

Generell kompetanse

Ved gjennomført studium skal studenten;

  • Kunne reflektere over relasjoner mellom opplevelsesteknologi og læring
  • Kunne utvikle egne digitale læringsressurser i form av dataspill
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Obligatorisk

Studiet er nettbasert og har ingen fysiske eller virtuelle samlinger. Deltagelse i studiet er uavhengig av krav om oppmøte eller synkron deltakelse. Studenters framdrift blir veiledet i forhold til prosesser knyttet til arbeidskrav. Informasjon og kunnskapsbygging organiseres ved hjelp av LMS (digital læringsplattform) og Internett.

LMS Canvas fungerer som høgskolens klasserom på nett. Mappevurdering står sentralt i studiet og studentenes eget arbeid. Studiet vektlegger aktiv kommunikasjon studentene i mellom, og mellom studenter og forelesere. I noen tilfeller vil samarbeid i team kunne bli vektlagt, men individuelt ansvar for arbeidskrav er formalisert (se retningslinjer for mappevurdering). Sentralt for arbeid med mapper er arbeidskrav som fungerer som milepæler i arbeidet.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Mappeevaluering.

Alle relevante hjelpemidler tillatt. Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.