Fagdidaktikk og læreplanarbeid i kroppsøving
Emnet er forebeholdt studenter på følgende studieprogram:
- Lektorutdanning i kroppsøving og idrettsfag
- Grunnskolelærerutdanning 1-7
- Grunnskolelærerutdanning 5-10
Emnet kan også tilbys som enkeltemne dersom opptakskrav til nevnte studieprogram er oppfylt.
Emnet er forebeholdt studenter på følgende studieprogram:
- Lektorutdanning i kroppsøving og idrettsfag
- Grunnskolelærerutdanning 1-7
- Grunnskolelærerutdanning 5-10
- Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, musikk
Emnet kan også tilbys som enkeltemne dersom opptakskrav til nevnte studieprogram er oppfylt.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten skal kunne
- gjøre rede for læreplanverket i skolen, læreplanen i kroppsøving og fagets egenart og historie.
- gjøre rede for fagdidaktiske begreper og modeller for undervisning i faget, også med fokus på begynneropplæring.
- gjøre rede for undervisningsprinsipper, undervisningsmetoder og vurderingsarbeid i kroppsøving, også med fokus på begynneropplæring.
- gjøre rede utvalgte bevegelsesaktiviteters bidrag til å oppfylle kompetansemål i kroppsøving på ulike trinn (leikaktiviteter, løp-hopp-kastaktiviteter, ballaktiviteter).
- beskrive fagdidaktiske tema og spørsmål i tilknytning til bevegelsesaktiviteter som inngår i emnet.
Ferdighet
Studenten skal kunne
- analysere læreplan i kroppsøving og utarbeide undervisningsplaner med utgangspunkt i gjeldende nasjonalt læreplanverk, læreplanen i faget, samt undervisningen i bevegelsesaktiviteter i emnet.
- analysere og anvende fagdidaktiske modeller i planlegging av undervisning også med fokus på begynneropplæring.
- begrunne valg av mål, innhold og undervisningsmetoder i undervisningsplanlegging.
- vurdere elevenes måloppnåelse i kroppsøving.
Generell kompetanse
Studenten skal kunne
- engasjere seg selv for å utvikle egen lærerrolle.
Samlet vurdering
Obligatorisk deltakelse i undervisning, minimum 80%, og i avtalt studentstyrt aktivitet
Obligatorisk deltakelse må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.
Skriftlig skoleeksamen
Individuell vurdering. Karakteruttrykk A-F. Varighet 4 timer. Teller 100/100.
Penn, linjal, og inntil 2 stk tospråklige ordbøker
Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.