Emnebeskrivelse for 2024/25
Fagdidaktikk og læreplanarbeid i kroppsøving
KRO1011
Emnebeskrivelse for 2024/25

Fagdidaktikk og læreplanarbeid i kroppsøving

KRO1011
Emnet gir innføring i læreplanverket i skolen og læreplanen i kroppsøving. Emnet gir også innføring i sentrale begreper knyttet til lokalt læreplanarbeid og undervisning i kroppsøving. Arbeidet i emnet legger grunnlag for utprøving av kroppsøvingslærerrollen i praksis.

Emnet er forebeholdt studenter på følgende studieprogram:

  • Lektorutdanning i kroppsøving og idrettsfag
  • Grunnskolelærerutdanning 1-7
  • Grunnskolelærerutdanning 5-10

Emnet kan også tilbys som enkeltemne dersom opptakskrav til nevnte studieprogram er oppfylt.

Emnet er forebeholdt studenter på følgende studieprogram:

  • Lektorutdanning i kroppsøving og idrettsfag
  • Grunnskolelærerutdanning 1-7
  • Grunnskolelærerutdanning 5-10
  • Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, musikk

Emnet kan også tilbys som enkeltemne dersom opptakskrav til nevnte studieprogram er oppfylt.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten skal kunne

  • gjøre rede for læreplanverket i skolen, læreplanen i kroppsøving og fagets egenart og historie.
  • gjøre rede for fagdidaktiske begreper og modeller for undervisning i faget, også med fokus på begynneropplæring.
  • gjøre rede for undervisningsprinsipper, undervisningsmetoder og vurderingsarbeid i kroppsøving, også med fokus på begynneropplæring.
  • gjøre rede utvalgte bevegelsesaktiviteters bidrag til å oppfylle kompetansemål i kroppsøving på ulike trinn (leikaktiviteter, løp-hopp-kastaktiviteter, ballaktiviteter).
  • beskrive fagdidaktiske tema og spørsmål i tilknytning til bevegelsesaktiviteter som inngår i emnet.

Ferdighet

Studenten skal kunne

  • analysere læreplan i kroppsøving og utarbeide undervisningsplaner med utgangspunkt i gjeldende nasjonalt læreplanverk, læreplanen i faget, samt undervisningen i bevegelsesaktiviteter i emnet.
  • analysere og anvende fagdidaktiske modeller i planlegging av undervisning også med fokus på begynneropplæring.
  • begrunne valg av mål, innhold og undervisningsmetoder i undervisningsplanlegging.
  • vurdere elevenes måloppnåelse i kroppsøving.

Generell kompetanse

Studenten skal kunne

  • engasjere seg selv for å utvikle egen lærerrolle.
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin. I tillegg må det påregnes kostnader i forbindelse med eventuelle innkjøp av diverse utstyr til trening og reise til og fra bestemte arenaer.
Emnet er obligatorisk for studenter på lektorutdanning i kroppsøving og idrettsfag. For studenter på grunnskolelærerutdanning 1-7, grunnskolelærerutdanning 5-10 og lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, musikk, er dette et valgemne.
Det er nødvendig med deltakelse og aktivt samarbeid mellom studentene for å kunne oppnå de ønskede utbytteformuleringer vi har satt for emnet. Her vil blant annet undervisning, veiledning, egentrening og andre interaktive prosesser mellom medstudenter og mellom studenter og lærere være essensielt.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Samlet vurdering

Obligatorisk deltakelse i undervisning, minimum 80%, og i avtalt studentstyrt aktivitet

Obligatorisk deltakelse må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.

Skriftlig skoleeksamen

Individuell vurdering. Karakteruttrykk A-F. Varighet 4 timer. Teller 100/100.

Penn, linjal, og inntil 2 stk tospråklige ordbøker

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.