Emnebeskrivelse for 2024/25
Lærerrollen i praksis
KRO1013
Emnebeskrivelse for 2024/25

Lærerrollen i praksis

KRO1013
Emnet gir øving i kroppsøvingslærerrollen i praksis. Studenten utfordres til å utvikle egen lærerrolle gjennom å prøve ut, erfare og reflektere over egen undervisningspraksis. Emnet har samtidig fokus på vurderingsarbeid i kroppsøving.

Emnet er forebeholdt studenter på følgende studieprogram:

  • Lektorutdanning i kroppsøving og idrettsfag
  • Grunnskolelærerutdanning 1-7
  • Grunnskolelærerutdanning 5-10
  • Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, musikk

Emnet kan også tilbys som enkeltemne dersom opptakskrav til nevnte studieprogram er oppfylt.

Emnet er forebeholdt studenter på følgende studieprogram:

  • Lektorutdanning i kroppsøving og idrettsfag
  • Grunnskolelærerutdanning 1-7
  • Grunnskolelærerutdanning 5-10
  • Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, musikk

Emnet kan også tilbys som enkeltemne dersom opptakskrav til nevnte studieprogram er oppfylt.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten skal kunne

  • gjøre rede for og begrunne fagdidaktiske overveielser og valg i egen undervisningspraksis.
  • gjøre rede for vurdering for læring i kroppsøving også med fokus på begynneropplæring.
  • gjøre rede for sluttvurdering med og uten tallkarakter i kroppsøving.
  • gjøre rede utvalgte bevegelsesaktiviteters bidrag til å oppfylle kompetansemål i kroppsøving på ulike trinn, også med fokus på begynneropplæring. (leikaktiviteter, turnaktiviteter, ballaktiviteter, nye bevegelsesformer).
  • beskrive fagdidaktiske tema og spørsmål i tilknytning til bevegelsesaktiviteter som inngår i emnet.

Ferdighet

Studenten skal kunne

  • undervise ved bruk av egnede undervisningsmetoder i selvvalgte aktiviteter samt bevegelsesaktiviteter som inngår i emnet.
  • praktisere ulike undervisningsprinsipper i kroppsøving og tilpasse undervisningen til elevforutsetninger.
  • gi læringsfremmende tilbakemeldinger og kommunisere med elevene.
  • vurdere elevenes måloppnåelse med og uten tallkarakter, og begrunne vurderingene.
  • ivareta elevenes sikkerhet i ulike bevegelsesaktiviteter og -miljø.

Generell kompetanse

Studenten skal kunne

  • utvikle egen lærerrolle i kroppsøving gjennom øving og drøfting av egen og andres undervisningspraksis.
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin. I tillegg må det påregnes kostnader i forbindelse med innkjøp av diverse trenings- og turutstyr, ekskursjoner og reise til og fra bestemte arenaer.
Emnet er obligatorisk for studenter på lektorutdanning i kroppsøving og idrettsfag. For studenter på grunnskolelærerutdanning 1-7, grunnskolelærerutdanning 5-10 og lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, musikk, er dette et valgemne.
Det er nødvendig med deltakelse og aktivt samarbeid mellom studentene for å kunne oppnå de ønskede utbytteformuleringer vi har satt for emnet. Her vil blant annet undervisning, veiledning, egentrening og andre interaktive prosesser mellom medstudenter og mellom studenter og lærere være essensielt.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Samlet vurdering

Obligatorisk deltakelse i undervisning, minimum 80%, og i avtalt studentstyrt aktivitet

Obligatorisk deltakelse som «elev» ved praktisk eksamen (100%)

Obligatorisk deltakelse må være godkjent for å få endelig vurdering i emnet.

Praktisk eksamen:

Individuell praktisk og metodisk eksamen. Karakteruttrykk A-F. Varighet 30 min.Teller 100/100.