Emnebeskrivelse for 2024/25
Kroppslig læring
KRO1014
Emnebeskrivelse for 2024/25

Kroppslig læring

KRO1014
Innholdet i emnet vil ha hovedfokus på lærerrollen og lærerens ansvar for å utvikle og vurdere elevenes læring i henhold til kompetansemål som har utspring i kjerneelementet "bevegelse og kroppslig læring" i læreplanen i kroppsøving.

Emnet er forebeholdt studenter på følgende studieprogram:

  • Lektorutdanning i kroppsøving og idrettsfag
  • Grunnskolelærerutdanning 1-7
  • Grunnskolelærerutdanning 5-10
  • Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, musikk

Emnet kan også tilbys som enkeltemne dersom opptakskrav til nevnte studieprogram er oppfylt.

Emnet er forebeholdt studenter på følgende studieprogram:

  • Lektorutdanning i kroppsøving og idrettsfag
  • Grunnskolelærerutdanning 1-7
  • Grunnskolelærerutdanning 5-10
  • Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, musikk

Emnet kan også tilbys som enkeltemne dersom opptakskrav til nevnte studieprogram er oppfylt.

Kunnskap

Studenten:

  • skal kunne forklare og drøfte kjerneelementet "bevegelse og kroppslig læring" i kroppsøving.
  • skal kunnne gjøre rede for ulike kroppsforståelser og kroppens status i et samfunnsperspektiv.
  • skal kunne gjøre rede for ulike bevegelseskulturer i samfunnet, og hvordan synet på kropp påvirkes i ulike bevegelseskulturer og i kroppsøving.
  • skal kunne gjøre rede for teori om læring i, om og gjennom bevegelsesaktivitet i kroppsøving.
  • gjøre rede for teori om hva som påvirker elevenes motivasjon og trivsel i kroppsøving.
  • begrunner valg i undervisning på bakgrunn av teorier og forskning på motivasjon og trivsel i kroppsøving.

Ferdigheter

Studenten:

  • skal kunne legge til rette for kroppslig læring, trivsel, mestring og bevegelsesglede gjennom dans, tradisjonelle og nye bevegelsesaktiviteter i kroppsøving.
  • skal anvende fagdidaktiske begreper og modeller for å undervise om kroppsbevissthet og identitet.

Generell kompetanse

Studenten:

  • skal kunne bruke ferdigheter og kunnskaper på en måte som gjør at elever lærer i, om og gjennom bevegelsesaktivitet i kroppsøvingstimene.
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin. I tillegg må det påregnes kostnader i forbindelse med innkjøp av diverse trenings- og turutstyr, ekskursjoner og reise til og fra bestemte arenaer.
Emnet er obligatorisk for studenter på lektorutdanning i kroppsøving og idrettsfag. For studenter på grunnskolelærerutdanning 1-7, grunnskolelærerutdanning 5-10 og lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, musikk, er dette et valgemne.
Det er nødvendig med deltakelse og aktivt samarbeid mellom studentene for å kunne oppnå de ønskede utbytteformuleringer vi har satt for emnet. Her vil blant annet undervisning, veiledning, egentrening og andre interaktive prosesser mellom medstudenter og mellom studenter og lærere være essensielt.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Samlet vurdering

Obligatorisk deltakelse i undervisning, minimum 80%, og i avtalt studentstyrt aktivitet

Obligatorisk deltakelse må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.

Skriftlig skoleeksamen:

Individuell vurdering, karakteruttrykk A-F, varighet 5 timer. Teller 100/100.

Penn, linjal, og inntil 2 stk tospråklige ordbøker

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.