Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Tilrettelegging for motorisk læring
KRO1017
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Tilrettelegging for motorisk læring

KRO1017
Innholdet i emnet har fokus på både teoretiske og praktiske kunnskaper om tilrettelegging for motorisk læring i kroppsøving, herunder svømming, slik at studentene kan planlegge og gjennomføre undervisning som gir allsidig motorisk læring blant alle elever.

Emnet er forebeholdt studenter på følgende studieprogram:

  • Lektorutdanning i kroppsøving og idrettsfag
  • Grunnskolelærerutdanning 1-7
  • Grunnskolelærerutdanning 5-10
  • Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, musikk

Emnet kan også tilbys som enkeltemne dersom opptakskrav til nevnte studieprogram er oppfylt.

.

Emnet er forebeholdt studenter på følgende studieprogram:

  • Lektorutdanning i kroppsøving og idrettsfag
  • Grunnskolelærerutdanning 1-7
  • Grunnskolelærerutdanning 5-10
  • Lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, musikk

Emnet kan også tilbys som enkeltemne dersom opptakskrav til nevnte studieprogram er oppfylt.

Kunnskap

Studenten

  • skal kunne gjøre rede for teori om læring av motoriske ferdigheter.
  • skal kunne beskrive bevegelsesaktivitet ut i fra biomekaniske forhold.
  • skal kunne analysere gjeldende læreplans kompetansemål knyttet til læring av motoriske ferdigheter, inklusive svømmeferdigheter.
  • skal kunne drøfte tilrettelegginger for elevenes motoriske læring på ulike trinn i kroppsøving, inklusive læring av svømmeferdigheter.

Ferdighet

Studenten:

  • skal kunne legge til rette for læring av motoriske ferdigheter på ulike trinn i kroppsøving ved hjelp av teori om læring av motoriske ferdigheter.
  • skal kunne legge til rette for motorisk læring ut fra elevenes forutsetninger.
  • skal kunne legge til rette for motorisk læring på bakgrunn av biomekaniske analyser av bevegelsesaktivitet.
  • skal kunne legge til rette for elevenes vanntilvenning og svømmeinnlæring i grunnskolen.
  • skal kunne livredning og svømming på mage, rygg og under vann for å undervise elevgrupper i svømmebasseng.

Generell kompetanse

Studenten:

  • skal kunne drøfte fagdidaktiske problemstillinger i forbindelse med teori og praktisk aktivitet i emnet.
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin. I tillegg må det påregnes kostnader i forbindelse med innkjøp av diverse trenings- og turutstyr, ekskursjoner og reise til og fra bestemte arenaer.
Emnet er obligatorisk for studenter på lektorutdanning i kroppsøving og idrettsfag. For studenter på grunnskolelærerutdanning 1-7, grunnskolelærerutdanning 5-10 og lærerutdanning i praktiske og estetiske fag for trinn 1-13, musikk, er dette et valgemne.
Det er nødvendig med deltakelse og aktivt samarbeid mellom studentene for å kunne oppnå de ønskede utbytteformuleringer vi har satt for emnet. Her vil blant annet undervisning, veiledning, egentrening og andre interaktive prosesser mellom medstudenter og mellom studenter og lærere være essensielt.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Samlet vurdering

Obligatorisk deltakelse i undervisning, minimum 80%, og i avtalt studentstyrt aktivitet

Obligatorisk deltakelse som «elev» ved praktisk eksamen (100%)

Obligatorisk deltakelse må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.

Praktisk eksamen:

Individuell praktisk eksamen. Karakteruttrykk A-F. Varighet 30 minutter. Teller 100/100.