Kroppsøving, friluftsliv og samfunnsvitenskapelig tilnærming til idrettsvitenskap
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om kroppsøving og idrettsfag i et skole og samfunnsperspektiv.
- har inngående kunnskap om gjeldende lov- og planverk for kroppsøving og idrettsfag i skolen.
- Har kunnskap om friluftsliv som kulturfenomen og emne i faget kroppsøving og utdanningsprogram for idrettsfag.
- har kunnskap om idrett i sosiologisk, filosofisk og psykologisk perspektiv.
Ferdigheter
Studenten:
- kan orientere seg, analysere og forholde seg kritisk til teorier og eksisterende forskning innen områdene kroppsøving og idrettsfag i skolen, friluftsliv samt idrett og samfunn.
- kan anvende faglitteratur og andre relevante informasjonskilder til å strukturere og formulere selvstendige resonnement innen kroppsøving og idrettsfag i skolen, friluftsliv og idrett i samfunnet.
Generell kompetanse
Studenten:
- har inngående oversikt over teori og forskning i kroppsøving og idrettsfag i skolen, friluftsliv, og idrett i samfunnet
- har kunnskapsgrunnlag til å vurdere og velge retning for faglig spesialiseringstema senere i studiet.
- kan formidle og kommunisere faglige og pedagogiske problemstillinger på et avansert nivå innen kroppsøving og idrettsfag i skolen, friluftsliv og idrett i samfunnet.
Undervisningen er Campusbasert med ukentlig undervisning.
Selvstendig arbeid og obligatorisk arbeid individuelt og i gruppe.
Undervisningen består av forelesninger og praktiske øvinger.
Samlet vurdering
Arbeidskrav :
Fire skriftlige arbeidskrav, som beskrives i emnets undervisnings- og forelesningsplan. Godkjent/ Ikke godkjent. Godkjent arbeidskrav settes som vilkår for å få endelig karakter i emnet.
Skriftlig skoleeksamen (SK), 6 timer, uten hjelpemidler. Karakteruttrykk: A-F. Teller 100/100.
Penn, linjal, og inntil 2 stk tospråklige ordbøker
Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.