Statistikk og metode
KUNNSKAP
Studenten:
- Har kunnskap om et utvalg av kvalitative og kvantitative forskningsmetoder.
- Har kunnskap om ulike design, samt generelle og grunnleggende forskningsmetoder.
- Har kunnskap om reliabilitet og validitet ved ulike metoder.
- Har inngående kunnskap om grunnleggende begreper og kan anvende praktisk bruk av beregningsmetoder innen statistikk.
- Er fortrolig med statistiske begreper som målenivå, sentraltendens og spredning, korrelasjon, signifikans og gruppeforskjeller.
- Har inngående kunnskap om forskjellen på parametriske og ikke-parametriske tester.
FERDIGHETER
Studenten:
- Har øving i bruk av statistisk programvare.
- Kan analysere parametriske og ikke-parametriske data ved hjelp av statistisk programvare.
GENERELL KOMPETANSE
Studenten:
- Har forståelse av grunnlaget for empirisk forskning.
Selvstendig arbeid og obligatorisk arbeid individuelt og i gruppe.
Øvingene skal illustrere metoder, måleteknikker og statistikk som inngår i undervisningen.
Emnet er samlingsbasert med 4 samlinger på 3 dager hver samling.
Samlet vurdering
Arbeidskrav:
Fire skriftlige arbeidskrav, som beskrives i emnets undervisnings- og forelesningsplan. Godkjent/ ikke godkjent. Arbeidskrav må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.
Skriftlig skoleeksamen. Varighet 6 timer. Karakteruttrykk: A-F. Teller 100/100.
Penn, linjal, og inntil 2 stk tospråklige ordbøker
Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.