Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Masteroppgave
KRO5007
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Masteroppgave

KRO5007
Emnet gir fordypning et valgt faglig og fagpedagogisk/-didaktisk problem og innsikt i vitenskapsteori og forskningsmetodikk i et avgrenset fagområde. Det gir erfaring i forskningsprosessens ulike faser. Emnet munner ut i en kritisk, selvstendig, faglig relevant og veldisponert skriftlig framstilling av et valgt problem (mastergradsoppgaven).
Opptak skjer på bakgrunn av generell studiekompetanse eller realkompetanse etter gjeldende regler. Emnet er for studenter tatt opp på lektorutdanning i kroppsøving og idrettsfag. For å starte på emnet kreves gjennomført første syklus (de tre første år) i lektorutdanningen med bestått vurdering i alle emner.
For å starte på emnet kreves gjennomført første syklus (de tre første år) i lektorutdanningen med bestått vurdering i alle emner.

Kunnskap

Studenten:

  • har spesialisert innsikt i et avgrenset forskningsområde i kroppsøving og idrettsfag
  • har inngående kunnskap om relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk i tilknytning til mastergradsoppgavens tema

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning i kroppsøving og idrettsfag og anvende denne kunnskapen i mastergradsoppgaven
  • kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om kroppsøvings- og idrettfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i eget forskningsarbeid
  • kan kritisk anvende forskningsbasert profesjonsretta kunnskap i kroppsøving og idrettsfag til utforskning av nye problemområder
  • utarbeide en kritisk, selvstendig, faglig relevant og veldisponert skriftlig framstilling av et valgt problem

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen i kroppsøving og idrettsfag, mastergradsoppgaven og forskning
  • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen ut ifra kroppsøving og idrett som fag.
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Selvstendig arbeid med veiledning.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Oppgave med muntlig høring

Muntlig høring avholdes etter innlevering av oppgaven. Karakter A-F. Det settes en karakter på skriftlig oppgave, som kan justeres på grunnlag av muntlig høring. Oppgaven må være vurdert til A, B, C, D eller E før muntlig høring avholdes. Studenten har rett til inntil 20 timer veiledning.

Ingen hjelpemidler.

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.