Strategisk innovasjonsledelse
Innovasjon er den viktigste driveren for bedrifters konkurransefortrinn i mange industrier. Bedrifter trenger å innovere for å svare på mulighetene og utfordringene innenfor områder som digitalisering og bærekraft.
Strategisk innovasjonsledelse tar et strategisk perspektiv på innovasjonsledelse, og gir innsikt i hvordan organisasjoner kan rigges for å identifisere og realisere innovasjon gjennom tre delemner: (1) organisasjon og ledelse, (2) strategi og (3) innovasjon. Det legges opp til en aktiv læringsprosess i emnet, hvor studentene anvender teori på praktiske problemstillinger i reelle, lokale bedrifter.
Etter fullført emne skal kandidaten ha følgende:
Kunnskaper:
- Kunnskap om- og forståelse av ulike teoretiske perspektiv innen organisasjon, ledelse, strategi og innovasjon
- Hvordan organisasjoner fungerer internt, og i forhold til sine omgivelser
- Hva som hemmer og fremmer innovasjonsprosesser i organisasjoner generelt, og bærekraftige innovasjoner spesielt
Ferdigheter:
- Kan analysere organisasjoners organisering og ledelse
- Kan gjennomføre strategiske analyser og vurdere hvordan virksomheter kan organiseres og ledes for å utvikle sitt konkurransefortrinn
- Kan fungere som fagstøtte for organisasjoner som ønsker å lykkes med innovasjonsbaserte tilnærminger, både internt i bedriften og gjennom samarbeid med andre organisasjoner
- Forstår betydningen av- og bidra til innovasjon og endringsprosesser i ulike organisasjoner
Generell kompetanse:
- Kunne analysere og kommunisere ulike problemstillinger innenfor strategisk innovasjonsledelse, samt foreslå forbedringer
Oppgave, gruppe. Karakter A-F. Teller 40 %.
Oppgave, individuell. Karakter A-F. Teller 60 %.
Alle relevante hjelpemidler tillatt. Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.
Emnene:
IKT1028 Digital forretningsforståelse
IKT1004 Internett, sikkerhet og tjenester
IKT1007 Digital markedsføring