Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Prosjektledelse
LED5013
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Prosjektledelse

LED5013
Prosjekter blir mye brukt i både offentlig og privat sektor for å definere, organisere og gjennomføre aktiviteter for å realisere bestemte mål. Vi bruker prosjekter som en måte å organisere aktiviteter på, oftest når det er unike leveranser, løsninger eller endringsprosesser, og når måloppnåelse krever samspill på tvers av organisatoriske grenser. Dette emnet har ikke fokus på verktøy for styring og kontroll, men snarere på forståelse av når og hvorfor vi oppretter prosjekt, på organisering av prosjekter, hva som er ledelsesutfordringer, og på hvordan prosjekter brukes for å drive utvikling og realisere strategi og verdiskaping.
Stadig flere virksomheter organiserer verdiskaping og driver endring og utvikling gjennom prosjekter. Kunnskap om ledelse av prosjekter er derfor en etterspurt kompetanse. Prosjektets størrelse og omfang kan variere i et svært bredt spekter og kan for eksempel ha som mål å realisere en intern organisasjonsendring, utvikle en teknisk løsning, bygging av en ny skole, innføring av en reform, eller bygging av en installasjon for energiproduksjon. Prosjekter vil være forskjellige i innhold og stille ulike krav til planlegging og oppfølging, men vil i stor grad bygge på samme prinsipper. Dette emnet har fokus på å gi en forståelse av prosjektet som arbeidsform, herunder hva som er sentrale roller og prosesser, hvordan prosjekter kan ha ulike gjennomføringsmodeller, samt koblingen til verdiskaping og betydningen av ledelse/lederskap.
Emnet er kun åpent for studenter på studieprogrammet MBA i strategi og ledelse.

Kunnskap:

Etter fullført emne:

  • har studenten inngående kunnskap om prosjektet som arbeidsform, ulike gjennomføringsmodeller, og koblingen mellom prosjekt og strategi/verdiskaping
  • har studenten dybdekunnskap om fallgruver og utfordringer knyttet til prosjektinitiering/-oppstart og kjenner viktige forutsetninger for å sikre prosjektgjennomføring, resultater og effekter
  • har studenten avansert kunnskap om de sentrale rollene i utøvelsen av et prosjekt og samspillet mellom rollene for å lykkes

Ferdigheter:

Etter fullført emne

  • kan studenten designe prosjekter på en hensiktsmessig måte
  • kan studenten legge til rette for en god oppstart i prosjektet
  • kan studenten sikre god kommunikasjon i prosjektteam og overfor interessenter.
  • kan studenten håndtere utfordringer underveis i prosjektet
  • kan studenten bidra til utvikling av et godt prosjektteam og evne å håndtere konflikter på en hensiktsmessig måte

Generell kompetanse:

Etter fullført emne

  • kan studenten gjøre gode vurderinger av hvilke avklaringer som må gjøres i prosjektets oppstart
  • kan studenten forstå betydningen av prosjektets forankring i virksomhetens strategi og verdiskaping
  • kan studenten forstå betydningen av interessenter og teamarbeid i prosjekter
  • kan studenten delta i faglig baserte diskusjoner om prosjektledelse
  • kan studenten formidle egne faglige vurderinger på området.
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Obligatorisk
Emnet gjennomføres over fire forelesningsdager. Det gis undervisning med høy grad av involvering av studentene, for eksempel diskusjoner, case, gruppearbeid og praktiske problemstillinger hentet fra næringsliv og det offentlige. Studentene oppfordres til å bringe inn egne problemstillinger i diskusjon og gruppearbeid. Mellom kursdagene skal det jobbes med pensum, gjerne opp mot utfordringer i egen organisasjon.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Oppgave, teller 100 % av karakteren, bokstavkarakterer A-F

Alle relevante hjelpemidler tillatt. Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.