Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Internasjonal merkevarebygging
MAF2002
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Internasjonal merkevarebygging

MAF2002
Emnet gir studentene innføring i et bredt utvalg av teorier og verktøy innenfor internasjonal merkevarebygging. I tillegg gir emnet studentene kunnskaper om hva kjennetegner sterke merkevarer og innsikt i strategisk viktige steg for å opprette, utvikle og bygge sterke merkevarer.
Emnet gir studentene innføring i et bredt utvalg av teorier og verktøy innenfor merkevarebygging. I tillegg gir emnet studentene kunnskaper om hva kjennetegner sterke merkevarer og innsikt i strategisk viktige steg for å opprette, utvikle og bygge sterke merkevarer.
Emnet er kun åpent for studenter på studieprogrammet Bachelor i internasjonal markedsføring og semesterpakken "Business".

Kunnskaper

Studenten skal:

  • ha bred kunnskap om sentrale teorier innenfor merkevarebygging.
  • ha kjennskap til viktige fora og journaler for å oppdatere egne kunnskaper innenfor merkevareledelse.
  • ha kunnskaper om hva som kjennetegner sterke internasjonale merkevarer og sentrale steg som inngår i å utvikle en sterk merkevare.

Ferdigheter

Studenten skal kunne:

  • redegjøre for nøkkelbegreper innenfor fagfeltet.
  • gjennomføre undersøkelser og systematisere innhentet data for videre anvendelse i strategien for å bygge en sterk merkevare.
  • redegjøre for enkeltstående elementer i merkevarepyramiden og hvordan de bygger på hverandre.

Generell kompetanse

Studenten forventes å:

  • kunne reflektere over etiske og moralske problemstillinger i forhold til anvendelsen av ulike påvirkningsstrategier.
  • kunne gjennomføre enkle undersøkelser og analyser for å differensiere og styrke nye og etablerte merkevarer.
  • kunne diskutere og utveksle erfaringer for hvordan man kan løse ulike faglige praktiske problemstillinger med andre fagfeller.
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Obligatorisk.
Forelesning og case.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering, karakterregel Bokstavkarakterer

Skriftlig skoleeksamen, 4 timer, teller 60/100 av karakteren, karakterregel Bokstavkarakterer.

Oppgave - gruppe 1-3 studenter, teller 40/100 av karakteren, karakterregel Bokstavkarakterer.

Enkel kalkulator og torspråklige ordbøker. Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.