Emnebeskrivelse for 2023/24
Matematikkvansker for 1. – 10. trinn, del 1
MAT1012
Emnebeskrivelse for 2023/24

Matematikkvansker for 1. – 10. trinn, del 1

MAT1012
Dette er et videreutdanningstilbud i matematikkvansker der studentene får innføring i gjennomføring og analyse av kartlegging, planlegging og gjennomføring av tilpasset undervisning basert på forskning. Det legges stor vekt på utprøvinger på egen skole og deling av erfaringer.

Dette emnet er det første av to emner i studiet Spesialpedagogikk 1 for 1.-10. trinn, 30 studiepoeng. Dette er et videreutdannings-tilbud i matematikkvansker for alle lærere som arbeider med, eller som vil arbeide med, elever i matematikk-vansker og som har mindre enn 30 studiepoeng i matematikk i grunnutdanningen. Tilbudet er også meget aktuelt for lærere som har spesialpedagogikk og/ eller matematikk i utdanningen, og ønsker en faglig oppdatering. Dette første emnet tar utgangspunkt i følgende temaer:

− Årsaker og forklaringsmodeller til matematikkvansker.

− Kjennetegn på matematikkvansker og identifisering av elever i matematikkvansker.

− Kartlegging av elevers matematikkforståelse, holdninger til matematikk og faglige læringspotensial.

Emnet tar utgangspunkt i LK20 ved at skolen skal legge til rette for læring for alle elever og stimulere den enkeltes motivasjon, lærelyst og tro på egen mestring. Det kan være av avgjørende betydning for utviklingen til elever med særlige behov at tiltak settes inn så raskt som mulig når utfordringene oppdages. Det legges vekt på å gi lærere og spesialpedagoger et godt kunnskaps-grunnlag for slik tilrettelegging.

Det er fokus på studentaktive undervisningsmetoder, og utprøvinger i praksis på egen skole i emnet.

Godkjent lærerutdanning eller tilsvarende.

Søkere utenom stipend- eller vikarordningen vil få tildelt ledige studieplasser etter at opptaket gjennom Utdanningsdirektoratet er gjennomført. Søkere utenom stipend- og vikarordningen må dokumentere et ansettelsesforhold i en skole. Hvis du ikke er ansatt i en skole må du dokumentere at du har mulighet til å gjennomføre praksis ved en skole mens du gjennomfører videreutdanningen. Ansettelsesforhold og praksis dokumenteres med en stemplet og signert attest fra arbeidsgiver. Søkere som har et ansettelsesforhold i en skole prioriteres.

Lærerutdanning eller tilsvarende.

Kunnskap:

Studenten:

• Har oversikt over kjennetegn på matematikkvansker og hvordan ulike vansker i matematikk kan oppstå.

• Har kunnskap om ulike verktøy til kartlegging av elever med vansker i matematikk.

• Har kunnskap om årsaker og forklaringsmodeller til matematikkvansker.

• Har kunnskap om hvordan skole, PPT og foresatte kan samarbeide i team ved utredning av elever i matematikkvansker.

Ferdigheter:

Studenten kan:

• Identifisere hvilken form for matematikkvanske den enkelte eleven har og hvordan den vil påvirke tilpasning av undervisningen.

• Anvende ulike verktøy til kartlegging av matematikkvansker.

• I samarbeid med PPT anvende informasjon fra PPT sine kartlegginger og se disse i sammenheng med egne kartlegginger.

Generell kompetanse:

Studenten:

• Kan planlegge og gjennomføre kartlegging som gir et godt grunnlag for tilpasset opplæring

• Kan analysere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger knyttet til kartlegging og utredning av elever i matematikkvansker.

• Kan kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til kartlegging av matematikkvansker på ulike trinn i skolen, med foresatte, kolleger, skole og PPT.

• Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter innen emnet til å kartlegge, vurdere og veilede på aktuell problematikk knyttet til utredning av elever i matematikkvansker.

Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin med mikrofon og web-kamera for å kunne delta i nettundervisning.
Videreutdanning.
Det vil være to samlinger som hver går over tre dager. På samlingene vil det være forelesninger, demonstrasjoner, utprøvinger, innføring i bruk av IKT-verktøy knyttet mot faget, arbeid i grupper og muntlige student-presentasjoner. I tillegg vil det være nett-basert undervisning og veiledning i løpet av semesteret.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Vurderingen består:

Obligatorisk deltakelse (OD):

På grunn av studentaktive undervisningsform, kreves det minimum 75%

oppmøte.

Arbeidskrav (AK):

2 arbeidskrav som må være godkjent fo å få karakter i emnet. Innleveringene er et refleksjonsnotat eller en fagtekst som tar

utgangspunkt i en utprøving som studentene gjennomfører på sin skole mellom samlingene.

Eksamen: Oppgave (OP) Teller 100 % Karakterregel: Bestått – Ikke bestått

Alle hjelpemidler tillatt.