Matematikkvansker for 1. – 10. trinn, del 2
Dette emnet er det andre av to emner i studiet Spesialpedagogikk 1 for 1.-10. trinn, 30 studiepoeng. Dette er et videreutdanningstilbud i matematikkvansker for alle lærere som arbeider med, eller som vil arbeide med, elever i matematikkvansker og som har mindre enn 30 studiepoeng i matematikk i grunnutdanningen. Tilbudet er også meget aktuelt for lærere som har spesialpedagogikk og/ eller matematikk i utdanningen, og ønsker en faglig oppdatering. Dette andre emnet tar utgangspunkt i følgende temaer:
− Kartlegging som supplerer matematikkfaglig kartlegging i en helhetlig utredningsmodell.
− Analyse av ulike typer kartleggingsinformasjon og hvordan disse kan brukes i sammenheng med pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper.
− Planlegging og gjennomføring av tilpasset opplæring.
Emnet tar utgangspunkt i LK20 ved at skolen skal legge til rette for læring for alle elever og stimulere den enkeltes motivasjon, lærelyst og tro på egen mestring. Det kan være av avgjørende betydning for utviklingen til elever med særlige behov at tiltak settes inn så raskt som mulig når utfordringene oppdages. Det legges vekt på å gi lærere og spesialpedagoger et godt kunnskapsgrunnlag for slik tilrettelegging.
Det er fokus på studentaktive undervisningsmetoder, og utprøvinger i praksis på egen skole i emnet.
Kunnskap:
Studenten:
• Har bred kunnskap om ulike verktøy til kartlegging av elever med vansker i matematikk.
• Har oversikt over hvordan informasjon fra ulike typer kartlegging kan brukes ved planlegging av tilpasset opplæring.
• Har bred kunnskap om hvordan pedagogisk og didaktisk teori kan ses i sammenheng med kartleggingsinformasjon ved planlegging av tilpasset opplæring.
Ferdigheter:
Studenten kan:
• Gjennom egen veiledning som lærer, støtte elevers utvikling av grunnleggende forutsetninger som bygger opp under matematiske begreper og kompetanser sett i relasjon til matematikkvansker
• Anbefale relevante former for tiltak med utgangspunkt i resultater fra kartlegging, pedagogisk og fagdidaktisk teori.
• Med bred kompetanse gi støtte og råd om tilpassing av faglig innhold og arbeidsmåter i individuell opplæringsplan (IOP).
Generell kompetanse:
Studenten:
• Har bred kompetanse om kartlegging og om planlegging og gjennomføring av tilpasset opplæring i matematikk.
• Kan analysere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger knyttet til tilpasset opplæring og faglig utvikling for elever med matematikkvansker.
• Har bred kompetanse i å kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til undervisningstiltak i matematikk-vansker på ulike trinn i skolen, med foresatte, kolleger, skole og PPT.
• Kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter innen emnet gjennom hele prosessen fra å kartlegge til å planlegge og veilede på aktuell problematikk knyttet opplæring av til elever i matematikkvansker.
Vurderingen består av:
Arbeidskrav (AK):
3 arbeidskrav som studentene må levere og få godkjent fo å få karakter i emnet.
Innlevering er et refleksjonsnotat eller en fagtekst som tar utgangspunkt i en utprøving som studentene
gjennomfører på sin skole mellom samlingene. Godkjent – Ikke godkjent
Obligatorisk deltakelse (OD): På grunn av studentaktiv undervisningsform, kreves det minimum 75% oppmøte.
Godkjent/Ikke godkjent
Eksamen: Oppgave (OP) Teller 100 %, karakterregel: Bestått – Ikke bestått