Emnebeskrivelse for 2023/24
Matematikk 1, del 1
MAV510
Emnebeskrivelse for 2023/24

Matematikk 1, del 1

MAV510
Dette er et grunnleggende kurs i matematikkdidaktikk, som gir en innføring i forskningsbasert undervisning i matematikk. Det legges stor vekt på utprøvinger i egen klasse og deling av erfaringer. Sentralt i kurset er flere elementer fra fagfornyelsen, spesielt «Utforsking og problemløsing».

Dette emnet er det første av to emner i studiet Matematikk 1 for 1.- 7.-trinn, 30 studiepoeng videreutdanning. Dette er et videreutdanningstilbud i matematikk for lærere og er aktuelt for alle lærere som arbeider med eller som vil arbeide med faget matematikk og som har mindre enn 30 studiepoeng i grunnutdanninga. Tilbudet er også aktuelt for lærere som har matematikk i utdanningen, og ønsker en faglig oppdatering. Lærere som har 15 studiepoeng i sin utdanning fra før, kan velge å bare følge det første emnet.

Det første emnet tar utgangspunkt i de følgende emner i matematikk: Additiv tenkning, multiplikativ tenkning, grunnleggende regning, brøk, prosent, desimaltall og forholdsregning. Det legges også vekt på kjerneelementene utforsking, problemløsning, kommunikasjon og representasjonsformer i matematikk.

Det første emnet gir en innføring i nyere matematikkdidaktisk forskning. Det er fokus på studentaktive undervisningsmetoder, og utprøvinger i praksis på egen skole.

For enkeltemner: Generell studiekompetanse

Det kreves ingen forkunnskaper utover opptakskravet. Deltagerne må ha tilgang til en fast skoleklasse i hele semesteret, slik at de kan gjennomføre regelmessige praksisutprøvinger gjennom hele semesteret. Se studieprogrammet for informasjon om opptakskrav

KUNNSKAP

Studenten

  • har bred kunnskap i de matematikkemnene som er pensum i grunnskolen
  • har kunnskaper om additiv og multiplikativ tenkning, og om hvordan barn utvikler slik kunnskap
  • har undervisningskunnskap i grunnleggende regning i småskoletrinnet
  • har undervisningskunnskap i brøk, prosent, desimaltall og forholdsregning
  • har kunnskap om kritikken av tradisjonell undervisning, og om utforskende matematikkundervisning
  • har kunnskaper om vanlige interaksjonsmønster og kommunikasjon knyttet til matematikkundervisning
  • har kunnskaper om sammenheng mellom lærerens undervisningsmetode og elevens utbytte av undervisningen
  • har kunnskaper om matematikkens historiske utvikling
  • har kunnskap om bruk av digitale hjelpemidler som læringsstøtte i matematikk

FERDIGHETER

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på trinn 1-7, forankret i forskningsbasert kunnskap.
  • kan bruke undersøkende aktiviteter og tilpasse dem til ulike ferdighetsnivåer, med utgangspunkt i elevene.
  • kan bruke arbeidsmåter som tar utgangspunkt i barnas kunnskaper, og fremmer elevenes engasjement, undring, kreativitet og evne til å begrunne og argumentere.
  • kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder, og kan knytte dem til relevante modeller og representasjoner.

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • har forståelse for matematikkfagets betydning som allmenndannende fag
«Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin med mikrofon og web-kamera for å kunne delta i nettundervisning».
videreutdanning

Læringsaktiviteter på samlinger og nettmøter er sammensatt med for eksempel gjennomgang av fagstoff (forelesning), oppgaveløsning, diskusjoner og erfaringsdelinger. Undervisningen krever aktiv deltakelse fra studentene og er derfor obligatorisk.

Det er obligatoriske arbeidskrav som består av undervisningsforsøk i egen klasse. Disse skal planlegges, gjennomføres, dokumenteres, analyseres og presenteres muntlig eller skriftlig. Dette er en viktig del av læringsprosessen i studiet.

Det er i tillegg egenstudium gjennom lesing av pensumlitteratur.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering.

Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem. Studentene oppfordres også til å delta i Udirs Deltakerundersøkelse.

Studiet legger opp til utprøvinger i praksis på egen skole med utgangspunkt i teori som de møter i undervisningen. Oppdragene består i å planlegge og gjennomføre undervisningsopplegg med dokumentasjon og analyser, eller en annen aktivitet som kan relateres til undervisning. Formålet med praksisoppgavene er å få erfaring med utforskende matematikkundervisning og å se sammenhengen mellom teori og praksis.

Obligatoriske deltakelse (OD): Deltakelse på samlingene i høstsemesteret. På grunn av studentaktive undervisningsformer, kreves det minimum 75% oppmøte. Obligatorisk deltagelse må være godkjent for å få gå opp til eksamen.

Beskrivelse av arbeidskrav (AK): studentene må levere og få godkjent innleveringene (2 til 3 i løpet av semesteret). Arbeidskravet vil omfatte kunnskapsdeling på egen skole.

Arbeidskravene må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen

Sammensatt vurdering (SV/SA): Individuell. Oppgave. Bestått/Ikke bestått.

Individuell. Muntlig. Bestått/Ikke bestått.

Både oppgave og muntlig må være bestått for at karakteren skal bli bestått.

Alle hjelpemidler er tillatt ved skriving av fagtekst og muntlig eksamen på nett.

Unntak: Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.