Matematikk 1, del 2
Dette emnet er det andre emnet i studiet Matematikk 1 for 1.-7. trinn, 30 stp, videreutdanning. Dette er et videreutdanningstilbud i matematikk for lærere og er aktuelt for alle lærere som arbeider med - eller som vil arbeide med faget matematikk og som har mindre enn 30 studiepoeng i grunnutdanninga. Tilbudet er også meget aktuelt for lærere som har matematikk i utdanningen, og ønsker en faglig oppdatering.
Dette emnet er en videreføring av Matematikk 1 del 1, og her vil en anvende undervisningsmetodikken fra del 1 på nye matematiske emner fra LK20: Algebraisk tenkning, stokastisk tenkning, geometrisk tenkning og måling. Også i dette emnet legges det stor vekt på utprøvinger i praksis på egen skole.
Kunnskaper:
Studenten
- har bred kunnskap i de matematikkemnene som er pensum i grunnskolen
- har undervisningskunnskaper i statistikk, geometri og algebra
- har undervisningskunnskap i måling, og hvordan måling relateres til barns utvikling av grunnleggende tallforståelse
- har kunnskaper om bruk av konkretiseringsmateriale i matematikkfaget
- har kunnskap om programmering og digitale læringsressurser i matematikk, herunder dynamiske programvarer som kan brukes for visualisering og representasjon innenfor geometri og måling, og algebra
- har grunnleggende kunnskaper om matematikkvansker
- har kunnskaper i vurdering som fremmer læring
- har kunnskaper om matematikkens historiske utvikling
- har kunnskaper om undervisning i ulike læringsarenaer
FERDIGHETER
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning for alle elever på trinn 1-7, forankret i forskningsbasert kunnskap
- kan bruke undersøkende aktiviteter og tilpasse dem til ulike ferdighetsnivåer, med utgangspunkt i elevene
- kan bruke arbeidsmåter som tar utgangspunkt i barnas kunnskaper, og fremmer elevenes engasjement, undring, kreativitet og evne til å begrunne og argumentere
- kan analysere og vurdere elevers tenkemåter, argumentasjon og løsningsmetoder, og kan knytte dem til relevante modeller og representasjoner.
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- har forståelse for matematikkfagets betydning som allmenndannende fag
Læringsaktivitetene på samlinger og nettmøter er sammensatt består av blant annet gjennomgang av fagstoff (forelesning), oppgaveløsning, diskusjoner og erfaringsdelinger. Undervisningen krever aktiv deltakelse fra studentene og er derfor obligatorisk.
Det er obligatoriske arbeidskrav som består av undervisningsforsøk i egen klasse. Disse skal planlegges, gjennomføres, dokumenteres, analyseres og presenteres muntlig eller skriftlig. Dette er en viktig del av læringsprosessen i studiet.
Det er i tillegg egenstudium gjennom lesing av pensumlitteratur.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering.
Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem. Studentene oppfordres også til å delta i Udirs Deltakerundersøkelse.
Obligatoriske deltakelse (OD): Deltakelse på samlingene i høstsemesteret. På grunnav studentaktive undervisningsformer, kreves det minimum 75% oppmøte. Obligatorisk deltagelse må være godkjent for å få gå opp til eksamen.
Beskrivelse av Arbeidskrav (AK): Studentene må levere og få godkjent innleveringene (2 til 3 i løpet av semesteret). Arbeidskravet vil omfatte kunnskapsdeling på egen skole der studenten skal lage en fagtekst som skal kunne brukes i kollegiet på egen skole. Fagteksten skal beskrive nye arbeidsmåter i matematikk- undervisningen, og skal være begrunnet i forskning og basert på utprøvinger i egen klasse. Arbeidskravene må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.
Sammensatt vurdering (SV/SA):
Individuell. Oppgave. Bestått/Ikke bestått.
Individuell. Muntlig. Bestått/Ikke bestått.
Både oppgave og muntlig må være bestått for at karakteren skal bli bestått.
Alle hjelpemidler er tillatt ved skriving av fagtekst og muntlig eksamen på nett.
Unntak: Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.