Vitenskapelig metode, forskning og formidling
Vitenskapelig metode, forskning og formidling er et emne som vil introdusere studenten for vitenskapelig metodologi, samt gjøre ham eller henne kjent med formatet for akademisk tekstproduksjon innen humanvitenskapelige fag. En viktig del av emnet vil bestå av å arbeide med forskjellige retninger innen litteraturvitenskapelig teori. For å legge til rette for en utvikling mot et effektivt og stilsikkert skriftlig uttrykk, vil studenten lese et utvalg litterære og fagspesifikke tekster.
Dette emnet er rettet mot de studenter som ønsker å undervise i den videregående skole, ta en bachelorgrad i språk, fortsette med sine engelskstudier utover et årsstudium, eller simpelthen ønsker å lære hvordan man skriver og argumenterer på en overbevisende og elegant måte.
Etter fullført kurs skal studenten:
Kunnskap:
- ha kunnskap om teksters struktur og språklige virkemidler og om kritiske og analytiske tilnærminger til litteratur og annen tekst
- ha kjennskap til sjangere og deres sentrale kjennetegn, samt normer for akademisk tekstproduksjon, ansvarlig kildebruk og personvern
- ha kjennskap til moderne litteraturteori
Ferdigheter:
- kunne bruke målspråket sikkert og funksjonelt muntlig og skriftlig i ulike situasjoner og sjangere med presisjon, flyt og sammenheng
- kunne analysere og skrive forskningsbaserte artikler om litterære tekster, samt anvende et presist og tilpasset begrepsapparat i arbeidet med tekst
- kunne utforske samfunnsliv, historie og kulturuttrykk i engelsktalende land
- kunne arbeide selvstendig med problemstillinger i faget
Generell kompetanse:
- kunne vedlikeholde og utvikle egen språklige kompetanse
Emnet tilbys som fleksibelt studium med 4 ukessamlinger (ca. 70 timer forelesninger totalt). Det vil være avsluttende eksamen. I tillegg forventes det at studentene har tilgang på internett og kan benytte seg av vårt digitale klasserom på Fronter. I undervisningen legges det opp til forelesninger og seminarer samtidig som det vil være tid for personlig veiledning utenom undervisningen.