Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Samfunnsvitenskapelig metode og kunnskapsutvikling
MET2003
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Samfunnsvitenskapelig metode og kunnskapsutvikling

MET2003
I emnet samfunnsvitenskapelig metode og kunnskapsutvikling utvikler studenten forståelse for og anvendelse av ulike kunnskapskilder i forskningsarbeid og praksisfelt. I emnet gis en bred innføring i samfunnsvitenskapelig metode, og studenten øves i både å finne, fortolke og anvende kunnskap fra ulike kilder. Undervisningen er variert, og består av forelesninger, seminarer i grupper og praktiske øvinger i litteratursøk og anvendelse av kunnskap. Emnet er felles for bachelor i barnevern og bachelor i sosialt arbeid.
Emnet gir studenten forståelse for og anvendelse av ulike kunnskapskilder i forskningsarbeid og praksisfelt. I emnet gis en bred innføring i samfunnsvitenskapelig metode, og studenten øves i både å finne, fortolke og anvende kunnskap fra ulike kilder.

Emnet er spesielt utformet for Bachelorstudenter innen sosialt arbeid og barnevern.

Opptak forutsetter ikke opptak på et spesifikt studieprogram, men opptak forutsetter at forkunnskapskravene er oppfylt.

For å kunne starte på emnet må følgende emner være bestått:

Kull 2020 - 2022: EX150S/EX151S Dannelsessemester

Fom kull 23: EXF1000 Exfac, FIL1005 Exphil, SOA1003 Introduksjon til sosialt arbeid som profesjonsfag og akademisk disiplin

Kunnskap

Studenten:

  • Har bred kunnskap om samfunnsvitenskapelige metoder og deres fordeler og ulemper.
  • Har kunnskap om fasene i en forskningsprosess
  • Har bred kunnskap om kjennetegn ved kvalitative og kvantitative forskningsmetoder
  • Kjenner til relevante fagdebatter, forsknings- og utviklingsarbeid innen sosialt arbeid, herunder praksisnær forskning.
  • Har kunnskap om sammenhengen mellom brukerkunnskap, forskningskunnskap og erfaringskunnskap som kunnskapskilder til kunnskapsbasert praksis, fagutvikling, kvalitetsforbedring og tjenesteinnovasjon.
  • Kjenner til grunnleggende forskningsetiske regler og utfordringer

Ferdigheter

Studenten:

  • Kan vurdere muligheter og begrensninger ved kvalitative og kvantitative metoder
  • Kan reflektere over forskningens etiske dimensjoner
  • Kan beherske å identifisere metodiske design i publiserte forskningsarbeid
  • Kan anvende ulike metoder for å analysere både kvalitative og kvantitative datamaterialer
  • Kan reflektere kritisk over forskningsresultaters relevans for eget fagområde, og hvordan kunnskap kan anvendes på nye områder og bidra til nytenkning og innovasjon i tjenestene
  • Kan reflektere over anvendelse av, og samspillet mellom, bruker, erfarings- og forskningskunnskap i tjenestene.

Generell kompetanse

Studenten:

  • Har innsikt i hvordan kunnskap produseres og hva som er styrker og svakheter ved ulike samfunnsvitenskapelige metoder.
  • Kan planlegge og gjennomføre et litteratursøk for å finne relevant fagkunnskap innenfor et dagsaktuelt tema innen sosialt arbeid ved bruk av digitale verktøy.
  • Kan planlegge og gjennomføre en enkel empirisk undersøkelse.
  • Kan formidle kunnskap og vurderinger om samfunnsvitenskapelig metode og kunnskapsutvikling muntlig og skriftlig.
Ingen kostnader utover pensumlitteratur og semesteravgift.

Obligatorisk emne for studenter ved Bachelor i Sosialt arbeid og Bachelor i Barnevern.

Kan også tas som enkeltemne, da med opptakskrav om generell studiekompetanse + forkunnskaper tilsvarende forkunnskapskravene til emnet.

Emnet undervises som langsgående emne ved studiested Bodø og Levanger og samlingsbasert ved studiested Mo i Rana. Ved samlingsbasert organisering er forelesninger, seminarer og ferdighetstrening integrert innenfor samlingsukene.

Det er obligatorisk å delta i undervisning knyttet til anvendelse av fagstoff og ferdighetstreningen med bakgrunn i at å tilegne seg nye ferdigheter krever praktisk øvelse i samspill med andre.

Forelesninger

brukes til å gi en introduksjon til temaene som inngår i emnet, belyse pensum og synliggjøre koblinger mellom teori og praksis. Noen av innføringsforelesningene gis digitalt på tvers av studiestedene.

Gruppearbeid

benyttes for å arbeide med systematisk og metodisk arbeid med innhenting og vurdering av forskningskunnskap, erfaringsbasert kunnskap og brukerkunnskap, og for å oppøve muntlig utveksling av kunnskap og formidling. Det er obligatorisk deltakelse på gruppearbeid.

Ferdighetstrening

anvendes i bruk av digitale verktøy for litteratursøk.

Egenstudier

innebærer at studentene jobber selvstendig med forberedelser og etterarbeid til forelesninger, pensum og individuelle oppgaver. Det forventes at studenten legger en plan for eget arbeid med emnet.

Emnet evalueres årlig gjennom emneundersøkelse i EvaluationKit i canvas, etterfulgt av en samtale mellom emneansvarlig og tillitsvalgte studenter. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
  • Obligatorisk deltakelse (OD), 80% deltakelse i deler av undervisning. Oppmøte beregnes pr økt. Obligatorisk undervisning markeres i undervisningsplan som kunngjøres i canvas.  Karakterregel godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100.
  • Arbeidskrav (AK) muntlig framlegg i gruppe. Karakterregel godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100.
  • Hjemmeeksamen - individuell, 1 uke. Karakterregel A-F. Teller 100/100.
Ved hjemmeeksamen er det i utgangspunktet tillatt med alle hjelpemidler. Det er imidlertid ikke tillatt å samarbeide ved individuell innlevering. Eksamenskandidatene må derfor være varsomme med diskusjon om oppgavetekst som kan gi seg utslag i likhet i innhold, oppbygning, språk, tolkning og vurderinger i besvarelsen. Besvarelsen skal være utformet av den enkelte kandidat alene, og likhet kan være et utrykk for ikke tillatt samarbeid som kan bli betraktet som fusk. Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk dersom ikke annet er opplyst for den enkelte eksamen. Se utfyllende bestemmelser i Retningslinjer for eksamenskandidater ved Nord (rektorvedtak av 16.05.23).