Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Markedsføring og strategi
MF105E
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Markedsføring og strategi

MF105E

Kurset gir en innføring i markedsføringsledelse og foretaksstrategi. Det settes fokus på markedsføring som en ledelsesprosess der bedriften søker å avstemme interne styrker og svakheter med muligheter og trusler i omgivelsene. Målet for markedsføringsledelse som fagområde er å forbedre bedriftenes kontroll med de markedsstrategiske utfordringer. For den enkelte student vil det bety at man ved økt kunnskap om markedsføringsledelse, kan forvente forbedret evne til å identifisere markedsføringsproblemer og å treffe veloverveide markedsstrategiske beslutninger. Det vektlegges særlig å oppnå økt forståelse for hvordan virksomheter, primært små og mellomstore bedrifter, kan utvikle hensiktsmessige strategier i forhold til personal/kunnskap, marked og konkurreneter.

Forelesningene i kurset er fordelt over 4 samlinger på tilsammen 7 hele dager i tillegg til eksamen.

Emnet er kun åpent for studenter på studieprogrammet årsstudium i luftfartsledelse og årsstudium økonomi, markedsføring og ledelse.

Kunnskap:

  • Ha en grunnleggende forståelse av markedsføringens rolle i bedrifter og samfunnet
  • Ha kunnskap om sentrale begreper og modeller innen fagområdet
  • Forstå hva det vil si å være kunde- og markedsorientert
  • Kjenne til strategiprosesser og den strategiske ledelsesprosessen
  • Kjenne til strategisk iverksettelse, implementering og kontroll
  • Kjenne til strategi på konsern og forretningsnivå

Ferdigheter:

  • Kunne analysere en markedssituasjon og identifisere kritiske arbeidsbetingelser (suksessfaktorer)
  • Kunne omsette markedsinformasjon til argumenterte taktiske og operative markedsaktivitet ved bruk av markedsføringens virkemidler
  • Kunne utarbeide en strategiplan og markedsplan og strukturere arbeidet fra mål til tiltak
  • Kunne vise forståelse for hvordan virksomheter, primært små og mellomstore bedrifter, kan utvikle hensiktsmessige strategier i forhold til personal/kunnskap, marked og konkurrenter.

Generell kompetanse

  • Kunne arbeide strukturert og analytisk for å møte strategiske og markedsmessige utfordringer og muligheter
  • Kunne identifisere og formulere problemstillinger, og vite hvordan informasjon som kan belyse disse problemstillingene kan innhentes
  • Kommunisere, diskutere og reflektere over faglige problemstillinger innen fagområdet strategi og markedsføring
  • Kunne se fagområdene i en større sammenheng og i et samfunnsmessig perspektiv
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Undervisningen er samlingsbasert. På samlinger vil det både foregå forelesning og seminar/workshop. Det legges opp til høy studentaktivitet gjennom seminarer og workshop. Forelesninger benyttes til gjennomgang av ny teori, diskusjon av oppgaver og eventuelle spørsmål i tilknytning til disse. På seminarene settes det fokus på utvalgte caseoppgaver som tar for seg de sentrale problemstillingene i faget. Nærmere opplysninger angående fremdrift og arbeidsform gis ved kursstart.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering, karakterregel Bokstavkarakterer

Arbeidskrav, teller 0/100 av karakteren, karakterregel Godkjent/ Ikke godkjent.

Hjemmeeksamen - gruppe, 10 dager, teller 100/100 av karakteren, karakterregel Bokstavkarakterer.

Det tas forbehold om endringer i vurderingsform. Korrekte vurderingsform vises i StudentWeb ved oppmelding til aktuelt emne.