Markedsføring og strategi
Kurset gir en innføring i markedsføringsledelse og foretaksstrategi. Det settes fokus på markedsføring som en ledelsesprosess der bedriften søker å avstemme interne styrker og svakheter med muligheter og trusler i omgivelsene. Målet for markedsføringsledelse som fagområde er å forbedre bedriftenes kontroll med de markedsstrategiske utfordringer. For den enkelte student vil det bety at man ved økt kunnskap om markedsføringsledelse, kan forvente forbedret evne til å identifisere markedsføringsproblemer og å treffe veloverveide markedsstrategiske beslutninger. Det vektlegges særlig å oppnå økt forståelse for hvordan virksomheter, primært små og mellomstore bedrifter, kan utvikle hensiktsmessige strategier i forhold til personal/kunnskap, marked og konkurreneter.
Forelesningene i kurset er fordelt over 4 samlinger på tilsammen 7 hele dager i tillegg til eksamen.
Kunnskap:
- Ha en grunnleggende forståelse av markedsføringens rolle i bedrifter og samfunnet
- Ha kunnskap om sentrale begreper og modeller innen fagområdet
- Forstå hva det vil si å være kunde- og markedsorientert
- Kjenne til strategiprosesser og den strategiske ledelsesprosessen
- Kjenne til strategisk iverksettelse, implementering og kontroll
- Kjenne til strategi på konsern og forretningsnivå
Ferdigheter:
- Kunne analysere en markedssituasjon og identifisere kritiske arbeidsbetingelser (suksessfaktorer)
- Kunne omsette markedsinformasjon til argumenterte taktiske og operative markedsaktivitet ved bruk av markedsføringens virkemidler
- Kunne utarbeide en strategiplan og markedsplan og strukturere arbeidet fra mål til tiltak
- Kunne vise forståelse for hvordan virksomheter, primært små og mellomstore bedrifter, kan utvikle hensiktsmessige strategier i forhold til personal/kunnskap, marked og konkurrenter.
Generell kompetanse
- Kunne arbeide strukturert og analytisk for å møte strategiske og markedsmessige utfordringer og muligheter
- Kunne identifisere og formulere problemstillinger, og vite hvordan informasjon som kan belyse disse problemstillingene kan innhentes
- Kommunisere, diskutere og reflektere over faglige problemstillinger innen fagområdet strategi og markedsføring
- Kunne se fagområdene i en større sammenheng og i et samfunnsmessig perspektiv
Sammensatt vurdering, karakterregel Bokstavkarakterer
Arbeidskrav, teller 0/100 av karakteren, karakterregel Godkjent/ Ikke godkjent.
Hjemmeeksamen - gruppe, 10 dager, teller 100/100 av karakteren, karakterregel Bokstavkarakterer.
Det tas forbehold om endringer i vurderingsform. Korrekte vurderingsform vises i StudentWeb ved oppmelding til aktuelt emne.