Emnebeskrivelse for 2019/20
Markedsføring og strategi
MF105E
Emnebeskrivelse for 2019/20

Markedsføring og strategi

MF105E

Kurset gir en innføring i markedsføringsledelse og foretaksstrategi. Det settes fokus på markedsføring som en ledelsesprosess der bedriften søker er å avstemme interne styrker og svakheter med muligheter og trusler i omgivelsene. Målet for markedsføringsledelse som fagområde er å forbedre bedriftenes kontroll med de markedsstrategiske utfordringer. For den enkelte student vil det bety at man ved økt kunnskap om markedsføringsledelse, kan forvente forbedret evne til å identifisere markedsføringsproblemer og å treffe veloverveide markedsstrategiske beslutninger. Det vektlegges særlig å oppnå økt forståelse for hvordan virksomheter, primært små og mellomstore bedrifter, kan utvikle hensiktsmessige strategier i forhold til personal/kunnskap, marked og konkurreneter.

Forelesningene i kurset er fordelt over 4 samlinger på tilsammen 9 hele dager i tillegg til eksamen.

Emnet er kun åpent for studenter på studieprogrammet årsstudium i luftfartsledelse og årsstudium økonomi, markedsføring og ledelse.
Ingen spesielle

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper

Studenten skal:

  • Kjenne til markedsføringsledelsens fenomen- og problemområde
  • Kjenne til strategiprosesser og den strategiske ledelsesprosessen
  • Kjenne til strategisk iverksettelse, implementering og kontroll
  • Kjenne til strategi på konsern og forretningsnivå

Ferdigheter Studenten skal:

  • Kunne identifisere markedsføringsproblemer
  • Kunne vise forståelse for hvordan virksomheter, primært små og mellomstore bedrifter, kan utvikle hensiktsmessige strategier i forhold til personal/kunnskap, marked og konkurrenter.

Generell kompetanse

Studenten skal:

  • Kunne treffe begrunnede markedsstrategiske beslutninger
  • Kunne sentrale begreper og teorier innenfor strategifaget
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur
Obligatorisk
Undervisningen vil være samlingsbasert. På samlinger vil det både foregå forelesning og seminar/workshop. Det legges opp til høy studentaktivitet gjennom seminarer og workshop. Forelesninger benyttes til gjennomgang av ny teori, diskusjon av oppgaver og eventuelle spørsmål i tilknytning til disse. På seminarene settes fokus på utvalgte caseoppgaver som tar for seg de sentrale problemstillingene i faget. Nærmere opplysninger angående fremdrift og arbeidsform gis ved kursstart.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveis -evaluering og slutt - evaluering). Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitets sikringssystem.

På bakgrunn av Covid-19 epidemien blir en rekke vurderinger og eksamener ved Nord universitet endret.

Endringer gjøres ih.h.t Midlertidig forskrift om tillegg til forskrift. 310.12019 nr 63 om studier og eksamener ved Nord universitet- Ekstraordinære tiltak som følge av koronaepidemien jmf § 2, Vurderingsformer ledd 1-3

For å imøtekomme dette, endres vurderingsform våren 2020 fra skriftlig skoleeksamen til hjemmeeksamen, for dette emnet.

Blyant, penn, linjal, enkel kalkulator og tospråklige ordbøker.