Markedsføring og strategi
Kurset gir en innføring i markedsføringsledelse og foretaksstrategi. Det settes fokus på markedsføring som en ledelsesprosess der bedriften søker er å avstemme interne styrker og svakheter med muligheter og trusler i omgivelsene. Målet for markedsføringsledelse som fagområde er å forbedre bedriftenes kontroll med de markedsstrategiske utfordringer. For den enkelte student vil det bety at man ved økt kunnskap om markedsføringsledelse, kan forvente forbedret evne til å identifisere markedsføringsproblemer og å treffe veloverveide markedsstrategiske beslutninger. Det vektlegges særlig å oppnå økt forståelse for hvordan virksomheter, primært små og mellomstore bedrifter, kan utvikle hensiktsmessige strategier i forhold til personal/kunnskap, marked og konkurreneter.
Forelesningene i kurset er fordelt over 4 samlinger på tilsammen 9 hele dager i tillegg til eksamen.
Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper
Studenten skal:
- Kjenne til markedsføringsledelsens fenomen- og problemområde
- Kjenne til strategiprosesser og den strategiske ledelsesprosessen
- Kjenne til strategisk iverksettelse, implementering og kontroll
- Kjenne til strategi på konsern og forretningsnivå
Ferdigheter Studenten skal:
- Kunne identifisere markedsføringsproblemer
- Kunne vise forståelse for hvordan virksomheter, primært små og mellomstore bedrifter, kan utvikle hensiktsmessige strategier i forhold til personal/kunnskap, marked og konkurrenter.
Generell kompetanse
Studenten skal:
- Kunne treffe begrunnede markedsstrategiske beslutninger
- Kunne sentrale begreper og teorier innenfor strategifaget
Sammensatt vurdering, karakterregel Bokstavkarakterer
Arbeidskrav, teller 0/100 av karakteren, karakterregel Godkjent/ Ikke godkjent.
Hjemmeeksamen - gruppe, 10 dager, teller 100/100 av karakteren, karakterregel Bokstavkarakterer.
Det tas forbehold om endringer i vurderingsform. Korrekte vurderingsform vises i StudentWeb ved oppmelding til aktuelt emne.