Emnebeskrivelse for 2020/21
Markedsføring og strategi
MF105E
Emnebeskrivelse for 2020/21

Markedsføring og strategi

MF105E

Kurset gir en innføring i markedsføringsledelse og foretaksstrategi. Det settes fokus på markedsføring som en ledelsesprosess der bedriften søker er å avstemme interne styrker og svakheter med muligheter og trusler i omgivelsene. Målet for markedsføringsledelse som fagområde er å forbedre bedriftenes kontroll med de markedsstrategiske utfordringer. For den enkelte student vil det bety at man ved økt kunnskap om markedsføringsledelse, kan forvente forbedret evne til å identifisere markedsføringsproblemer og å treffe veloverveide markedsstrategiske beslutninger. Det vektlegges særlig å oppnå økt forståelse for hvordan virksomheter, primært små og mellomstore bedrifter, kan utvikle hensiktsmessige strategier i forhold til personal/kunnskap, marked og konkurreneter.

Forelesningene i kurset er fordelt over 4 samlinger på tilsammen 9 hele dager i tillegg til eksamen.

Emnet er kun åpent for studenter på studieprogrammet årsstudium i luftfartsledelse og årsstudium økonomi, markedsføring og ledelse.
Ingen spesielle

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper

Studenten skal:

  • Kjenne til markedsføringsledelsens fenomen- og problemområde
  • Kjenne til strategiprosesser og den strategiske ledelsesprosessen
  • Kjenne til strategisk iverksettelse, implementering og kontroll
  • Kjenne til strategi på konsern og forretningsnivå

Ferdigheter Studenten skal:

  • Kunne identifisere markedsføringsproblemer
  • Kunne vise forståelse for hvordan virksomheter, primært små og mellomstore bedrifter, kan utvikle hensiktsmessige strategier i forhold til personal/kunnskap, marked og konkurrenter.

Generell kompetanse

Studenten skal:

  • Kunne treffe begrunnede markedsstrategiske beslutninger
  • Kunne sentrale begreper og teorier innenfor strategifaget
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur
Obligatorisk
Undervisningen vil være samlingsbasert. På samlinger vil det både foregå forelesning og seminar/workshop. Det legges opp til høy studentaktivitet gjennom seminarer og workshop. Forelesninger benyttes til gjennomgang av ny teori, diskusjon av oppgaver og eventuelle spørsmål i tilknytning til disse. På seminarene settes fokus på utvalgte caseoppgaver som tar for seg de sentrale problemstillingene i faget. Nærmere opplysninger angående fremdrift og arbeidsform gis ved kursstart.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveis -evaluering og slutt - evaluering). Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitets sikringssystem.

Sammensatt vurdering, karakterregel Bokstavkarakterer

Arbeidskrav, teller 0/100 av karakteren, karakterregel Godkjent/ Ikke godkjent.

Hjemmeeksamen - gruppe, 10 dager, teller 100/100 av karakteren, karakterregel Bokstavkarakterer.

Det tas forbehold om endringer i vurderingsform. Korrekte vurderingsform vises i StudentWeb ved oppmelding til aktuelt emne.

Blyant, penn, linjal, enkel kalkulator og tospråklige ordbøker.