Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Innføring i kunnskap, organisasjon og ledelse
MKL110
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Innføring i kunnskap, organisasjon og ledelse

MKL110
Emnet skal gi studentene en grunnleggende forståelse av kunnskapsledelse som ledelse av kunnskapsarbeid og kunnskapsprosesser. Emnet gir en innføring i ulike idehistoriske perspektiver på kunnskap, organisasjon og ledelse. Dette betyr fokus på hvordan ulike tilnærminger til kunnskap har konsekvenser for forståelsen av organisasjon og ledelse. Det legges vekt på å utvikle studentenes evne til å se sammenhengene mellom organisasjon og kunnskapssamfunn, og hvilken betydning dette har for lederrollen. Studentene øves opp til å anvende ulike teoretiske perspektiver på praktiske og erfaringsbaserte problemstillinger, både fra egen og andres ledelsespraksis. Det legges stor vekt på utvikling av et lærende fellesskap, der kunnskapsdeling mellom studentene gjennom ulike former for samarbeid vil stå sentralt. Studentene vil øves til kritisk refleksjon gjennom diskusjon og akademisk skriving, der målet er at studentene skal få et reflektert forhold til egen ledelsespraksis.

I samsvar med forskriftene av 2005 om krav til mastergrad fra Utdannings- og forskningsdepartementet §5: Krav til erfaringsbasert mastergrad på 90 eller 120 studiepoengs omfang er opptakskravene:

  • bachelorgrad
  • cand.mag.grad
  • annen grad eller yrkesutdanning av minimum 3 års omfang
  • utdanning som i henhold til § 3-5 i lov om universitet og høgskoler er godkjent som jevngod med ovennevnte grader eller utdanningsløp

Fordi dette er en erfaringsbasert master kreves i tillegg til krav om utdanning minst to års relevant yrkespraksis. Institusjonen fastsetter hva som er relevant yrkespraksis. Relevant praksis vil i denne sammenheng være dokumentert kompetanse innenfor ledelses- og organisasjonsfeltet.

Det kreves ingen forkunnskaper utover opptakskravet.

Kandidaten skal etter fullført emne ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om ulike kunnskapsperspektiver og forståelser av organisering og ledelse
  • har inngående kunnskap om ulike vitenskapelige perspektiver og teorier innenfor organisasjons- og ledelsesfaget
  • kan anvende kunnskap på nye områder innenfor fagområdet
  • kan identifisere og analysere kunnskapsrelaterte problemstillinger med utgangspunkt i ulike vitenskapelige perspektiver og teorier innen fagområdet organisasjon og ledelse
  • Har dybde kunnskap om viktig drivere knyttet til utviklingen av et bærekraftig kunnskapssamfunn nasjonalt og internasjonalt.

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjons- kilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
  • kan analysere og diskutere ut fra ulike teorier og perspektiver innen organisasjons- og ledelsesfeltet og være i stand til å kritisk reflektere over teorienes styrker og svakheter.
  • kan anvende kunnskap for å reflektere over egen og andres ledelsespraksis med utgangspunkt i ulike perspektiver og teorier
  • kan arbeide selvstendig med praktiske problemløsninger i egen og andres virksomheter ved bruk av teori og metode innen organisasjons- og ledelsesfeltet

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere relevante etiske kunnskapsrelaterte problemstillinger knyttet til kunnskapsledelse
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder
  • kan formidle selvstendig arbeid både skriftlig og muntlig og beherske fagområdets sentrale terminologi
  • kan anvende konkrete eksempler for å illustrere og forklare generelle teoretiske modeller og begreper knyttet til kunnskapsarbeid
Se studieplan.
Obligatorisk teoriemne.
Undervisning, case, kollektiv veiledning, ulike former for gruppearbeid; diskusjoner, praktiske øvinger, reflekterende team, læringsgrupper

Obligatorisk oppmøte første dag på første samling - må være godkjent for å få gå opp til eksamen

Obligatorisk arbeidskrav - alle arbeidskrav må være godkjent for å få gå opp til eksamen

  • 2 obligatoriske paper.

Endelig vurdering:

  • Hjemmeeksamen, gruppe, 5 dager, karakterskala A-F, teller 100%

Gruppe 2-3 studenter. Eksamen i mai. To sensorer, hvorav minst én ekstern sensor.

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk